Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Teslas grunnlegger og toppsjef Elon Musk kan smile etter at Tesla slo tilbake mot shorterne og steg 16 prosent på børs torsdag kveld. Foto: Noah Berger/Ap/NTB scanpix
Teslas grunnlegger og toppsjef Elon Musk kan smile etter at Tesla slo tilbake mot shorterne og steg 16 prosent på børs torsdag kveld. Foto: Noah Berger/Ap/NTB scanpix les mer

Teknologi

Tesla-skeptikerne går på milliardsmell

Tesla-skeptikerne har til sammen tapt 14 milliarder kroner etter at Tesla-aksjen steg som en rakett på Wall Street torsdag kveld. «Kanskje den mest verdifulle unnskyldningen i historien», sier analytiker.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En ydmyk Elon Musk og løfter om overskudd i årene fremover var nok til å sende Tesla opp i skyene torsdag.

Tesla la onsdag frem resultater for andre kvartal. Salgene økte. Det samme gjorde marginene på den nye Model 3. Men Tesla tapte fortsatt 743 millioner dollar etter skatt og har fremdeles en betydelig porsjon kortsiktig gjeld.

Mye tyder på at den snille tonen hos Teslas grunnlegger og sjef Elon Musk var nok til å blidgjøre investorene. Tesla-aksjen steg 16 prosent torsdag kveld og ga skeptikerne et papirtap på 14 milliarder kroner.

Shorthandel

  • Shorthandel, shorte eller shorting innebærer å låne aksjer for å selge dem med den hensikt å kjøpe aksjene tilbake på et senere tidspunkt. Så leveres aksjene tilbake. Den som låner ut aksjene, krever en rentekompensasjon for dette.
  • Eksempel: Man selger aksjen for 100 kroner og kjøper den tilbake for 80 kroner. Gevinst: 20 kroner, minus renten man må betale til den som låner ut aksjene.
  • Én grunn til å shorte er at man satser på kursfall. Hvis kursen i stedet stiger, risikerer investoren tap ved å kjøpe aksjene tilbake på høyere kurser enn salgskursen.
Vis mer

Shortsmell for Sissener

Investorer som tror på kursfall for Tesla har såkalt «shortet» 35,1 millioner Tesla-aksjer, ifølge S3 Partners LLC, som har tilgang til og overvåker shortdata i sanntid. Det skriver Marketwatch.

Tesla-aksjen har hatt en rakettvekst på svimlende 1400 prosent siden elbilprodusenten gikk på børs i 2010. Etter at aksjen virkelig begynte å skyte fart fra 2013 har den vært på radaren hos shortene. En av dem som har shortet Tesla-aksjen er forvalter Jan Petter Sissener, som har satset 145 millioner kroner på kursfall i aksjen.

Gjennom fondet Sissener Canopus har han rundt 1,9 milliarder kroner under forvaltning. I juli var det shortposisjonen i Tesla som bidro mest til avkastningen i fondet. Etter torsdagens elleville oppgang er hele juliavkastningen til Sissener radert bort.

Les også: Hedgefondlegenden David Einhorn bommet kraftig på Tesla.

«Mest verdifulle unnskyldningen i historien»

Ved forrige kvartalsrapport oppførte Musk seg frekt og uhøflig mot analytikerne og sa han ikke ville svare på dumme, treskallespørsmål. Etter det, og noen upassende Twitter-meldinger i ettertid, ble det stilt flere spørsmål hvorvidt Musk var skikket til å lede Tesla videre.

På telefonkonferansen onsdag beklaget han seg, og analytiker Brad Erickson i Keybank Capital Markets kalte i ettertid uttalelsene «kanskje den mest verdifulle unnskyldningen i historien».

Selv om flere analytikere har brukt tiden på å rose oppførselen til toppsjefen, finnes det også skeptikere.

Analytiker Rajvindra Gill i meglerhuset Needham sier til Marketwatch at han tviler på at Model 3 blir lønnsom med mindre Teslas kostnader knyttet til batteripakker faller drastisk. Han er også bekymret for at etterspørselen etter Model 3 i USA vil bli mindre.

De første 200.000 Model 3 har fått rabatt på 7.500 dollar. Gill lurer på om kanselleringene vil øke når amerikanerne må betale full pris for den nye folke-Teslaen.

Skal være lønnsomme

Selv var Elon Musk svært positiv til årene fremover.

– Jeg vil virkelig understreke at vårt mål er å være lønnsomme og ha en positiv kontantstrøm hvert eneste kvartal fra nå av, sa han innledningsvis på telefonkonferansen.

Han fastholdt også målet om å produsere minst 750.000 biler i 2020, og gjentok at selskapet skal investere i store fabrikker i både Kina og Europa.

På spørsmål om selskapet må ut i markedet å hente mer kapital svarte Musk følgende:

– Vi kommer ikke til å hente penger på noe som helst tidspunkt. Jeg har ingen planer om å gjøre det.

Tesla-sjefen vil finansiere fabrikken i Kina med lokal gjeld fra kinesiske banker. I fabrikken i Kina skal selskapet investere fem milliarder dollar.(Vilkår)

Elon Musk Tesla Jan Petter Sissener Rajvindra Gill Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.