Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
En svensk domstol forbyr nettreisegiganten Booking.com å inngå avtaler som begrenser hotellenes frihet til å bestemme hvor og til hvilken pris hotellrommene skal selges. Foto: Nicklas Knudsen
En svensk domstol forbyr nettreisegiganten Booking.com å inngå avtaler som begrenser hotellenes frihet til å bestemme hvor og til hvilken pris hotellrommene skal selges. Foto: Nicklas Knudsen les mer

Reiseliv

Nekter nettgiganter å diktere hotellpriser

En svensk dom vingeklipper Booking.com. Nå blir det forbudt å hindre hotellene fra å selge rom billigst på egne nettsider. Det kan bety billigere hotellrom. NHO Reiseliv vil ha samme forbud i Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Høsten 2016 stevnet den svenske bransjeorganisasjonen Visita nettgiganten Booking.com for retten. Visita, med over 7000 hoteller, serveringssteder og andre reiselivsselskaper som medlemmer, ville ha domstolens vurdering av et krav Booking.com og andre nettgiganter stiller i avtalene med hotellene.

OTA – Online Travel Agent

  • Ota-ene er leddet mellom kunder og leverandører og legger til rette for planlegging og bestilling av alt fra flybilletter og leiebil til opplevelser, restaurantbesøk og hotellopphold. Derfor kalles de gjerne også tredjepartsaktører.
  • De største aktørene er amerikanske Expedia med nettsteder som Hotels.com og Trivago, og nederlandske Booking Holdings med Booking.com, Kayak, Agoda og med et tett samarbeid med Tripadvisor.
  • Ota-enes andel av hotellbookingene har økt kraftig de senere årene og står nå trolig for mer enn hver fjerde hotellbestilling.
  • Mens et tradisjonelt reisebyrå typisk får provisjon fra hotellene på ti prosent for hver bestilling, krever OTA-ene gjerne det dobbelte.
  • OTA-ene krever såkalt price parity, som innebærer at hotellene ikke kan selge rommene billigere på egne nettsider enn OTA-ene. Denne praksisen er nå forbudt i flere europeiske land fordi den hemmer konkurransen. Sist ut er Sverige der en domstol i juli påla Booking.com å fjerne slike klausuler fra alle avtaler innen 30. oktober.
Vis mer

Her kreves det at hverken konkurrerende nettaktører eller hotellene selv kan selge hotellrom til lavere pris enn Booking.com, noe Visita mente bryter med konkurranseloven.

Klausulen i avtalene omtales gjerne som price parity eller prisparitet, og flere europeiske land, som Tyskland, Frankrike, Østerrike, Sveits og Belgia, har av konkurransehensyn forbudt nettgigantene å kreve prisparitet.

Like før sommeren kom dommen fra den svenske Patent- og markedsdomstolen som forbyr avtaler med prisparitet også i Sverige.

Seier for forbrukerne

Direktøren i Visita, Jonas Siljhammar, mener dommen er svært viktig og vil få store konsekvenser i det svenske hotellmarkedet.

– Å kunne bestille overnatting via ulike nettsteder er kjempeviktig, men det skal da skje på vilkår som ikke hemmer konkurransen. Dagens dom øker hotellenes mulighet til å sette priser etter faktiske kostnader og kommer til å favorisere konsumenter som bestiller via hotellenes egne hjemmesider, sa han da dommen falt.

– Vi har å gjøre med to store aktører med over 80 prosent markedsandel; Booking.com og Hotels.com. Vi har lenge ment at disse prisparitetskravene er i strid med norsk konkurranselov, men norske konkurransemyndigheter har så langt vært passive, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, søsterorganisasjonen til svenske Visita.

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad (til høyre) mener tiden er overmoden for et forbud mot nettreisegigantenes prisklausler. Til venstre administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold. Foto: Tommy Ellingsen

– Vi hadde et møte med Nærings- og fiskeridepartementet før sommeren og opplevde dem som lydhøre. Men vi begynner å bli utålmodige. Vi ser ingen grunn til å vente nå som en rekke andre land i Europa har innført forbud, sier hun.

– Det er slik vi ser det åpenbart at et forbud vil bety at hotellene fritt kan sette pris og betingelser og at dette vil gagne forbrukerne. Dette handler om å dempe den enorme makten disse nettreisegigantene har fått. Og særlig for mindre frittstående hoteller vil det bety mye med et forbud, mener Habberstad.

Bør forbys

Også Svein Arild Steen Mevold, direktør for Scandic-hotellene i Norge, vil ha forbud.

– I de fleste andre bransjer får du de beste prisene og betingelsene der produktet lages. Det skulle derfor bare mangle at ikke også hotellene kan ha de beste tilbudene på egen web. Derfor bør prisparitetsklausuler forbys, sier han.

– Særlig for de små aktørene, som jo utgjør mangfoldet i norsk reiseliv, er det umulig å stå opp mot de mektige nettgigantene. Skal de små leve godt, må de ha bedre beskyttelse enn de store, sier han.

Barbara Zanoni Utne på Ullensvang Hotel i Hardanger skapte overskrifter da hun i fjor avsluttet alt samarbeid med Booking.com.

Barbara Zanoni Utne, med ektemannen Hans Edmund Utne i bakgrunnen, kastet Booking.com på båten i fjor og mener det er på tide at også Norge forbyr nettreisegigantenes prisklausuler. Foto: Eivind Senneset

– Slik jeg ser det er klausulen om prisparitet klart ulovlig og det vil være svært positivt om den blir forbudt, sier hun.

– Vil det også bety at dere tar opp igjen tråden med Booking.com?

Les også:

– Det tror jeg ikke. For oss var det et strategisk valg å si opp avtalen, og selv om klausulen om prisparitet skulle forsvinne, gjenstår fortsatt det faktum at dette er den dyreste markedskanalen med de høyeste provisjonssatsene samt at du i praksis lar en gigant overta eierskapet til kundene dine. Så nei, for vår del klarer vi oss godt uten. Men jeg vet at et forbud vil være viktig for mange andre frittstående historiske hoteller, sier hun.

Vil ikke love noe

Magnus Thue (H) er statssekretær for næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

–Det er absolutt interessant at retten i Sverige har kommet til den konklusjonen. Nå skal jeg på ingen måte forskuttere hva vi mener om dette, men vi vil vurdere dommen og innspillene vi har fått fra NHO Reiseliv de kommende månedene, sier han.

– Vi er først og fremst opptatt av mest mulig konkurranse for forbrukerne, og det er i dette perspektivet vi ser på dette, legger han til.

Magnue Thue (til høyre) er statssekretær for næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og synes den svenske dommen som forbyr nettreisegigantenes prisklausuler er interessant. Men har vil ikke forskuttere hva departementet konkluderer med i saken Foto: Fredrik Bjerknes

Professor dr. juris Erling Hjelmeng ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo, skrev tidligere i år en betenkning på oppdrag fra NHO Reiseliv. Han konkluderte med at prisparitetsavtaler hemmer konkurransen og at konkurranseloven gir hjemmel for å forby avtaler eller adferd som begrenser eller er egnet til å begrense konkurransen.

Han kommer også med et forslag til ny forskrift: «Enhver avtale eller adferd som forplikter eller er egnet til å påvirke hotellers og andre overnattingssteders frihet til selv å sette priser eller andre vilkår i egne salgskanaler eller overfor foretak som formidler overnattingstjenester, er forbudt. Det samme gjelder avtaler eller adferd som forplikter eller er egnet til å påvirke hoteller og andre overnattingssteders frihet til selv å tilby ledig kapasitet.»

Skuffet over dommen

DN har bedt Booking.com kommentere den svenske dommen, og har fått følgende svar fra en ikke navngitt representant for selskapet: «Selv om vi er skuffet over Patent- og markedsrettens avgjørelse, fortsetter vi å tro at vår modell garanterer en gjennomsiktig og konsistent prissammenligningsopplevelse for forbrukerne. Snarere enn å måtte sjekke hundrevis av individuelle innkvarteringswebsteder eller enda verre; å laste ned mange apper fra individuelle hoteller for å sjekke prisene, kan forbrukerne fortsette å se på en enkelt plattform for å gjøre deres handleopplevelse mer praktisk og sparer dem verdifull tid og penger.» Selskapets representant har ikke svart på om Booking.com vil anke dommen.

Da DN i fjor skrev om kritikk av måten disse nettreisegigantene opererer på, forsvarte Jean-Philippe Monod de Froideville, Vice president of Government & Corporate Affairs i den amerikanske nettgiganten Expedia, prisparitetsklausulene. «Det er hotellene selv som bestemmer priser, rabatter og hvor mange rom vi kan selge. Vi tar kostnaden ved å markedsføre alle tilbudene og får først betalt når kundene bestiller gjennom oss. Men da må vi også sikre at våre kunder får like gode priser som ved direktebestilling hos hotellene. Det sier seg selv at vi ikke kan gi hoteller gratis markedsføring gjennom våre plattformer over hele verden samtidig som bestillinger på grunn av lavere priser går direkte til hotellene. Det er ikke bærekraftig», sa han.(Vilkår)

hotell Booking.com Hotels.com NHO Reiseliv Expedia Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.