Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ikea har fjernet de tradisjonelle svenske kjøttbollene fra menyen ved det nye utsalget i Hyderabad. Målet er å ta del i den indiske middelklassens økte kjøpekraft. Over 25 utsalg er planlagt i indiske byer. Foto: Noah Seelam/AFP/NTB Scanpix
Ikea har fjernet de tradisjonelle svenske kjøttbollene fra menyen ved det nye utsalget i Hyderabad. Målet er å ta del i den indiske middelklassens økte kjøpekraft. Over 25 utsalg er planlagt i indiske byer. Foto: Noah Seelam/AFP/NTB Scanpix les mer

Utenriks

Ikea fjerner svenske kjøttboller – håper på seks millioner kunder

Ikea er i gang med en av de største internasjonale satsingene siden Kina-ekspansjonen ved årtusenskiftet. Flere kunder vil kunne ta turen innom varehuset i Hyderabad enn det er innbyggere i Norge det neste året.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kunder i den indiske millionbyen Hyderabad vil få nesten 40.000 kvadratmeter å boltre seg på i Ikea-varehuset som åpnet dørene på torsdag. Det er over 12 år siden Ikea først begynte å vurdere det indiske markedet, men det har gått tregt.

– Dette er bare begynnelsen. Vi starter denne reisen sammen. Ikea skal være tilgjengelig for alle, sa konsernsjef Jesper Brodin før den offisielle åpningen fant sted.

Større middelklasse enn USA

Det indiske markedet er stort, med over 1,2 milliarder innbyggere, men det er lavere kjøpekraft enn i Kina og Sørøst-Asia. Ikea lokker med lave priser for å unngå få et stempel som et eksklusivt og dyrt varehus. Over 1000 produkter skal tilbys til under 25 kroner.

– Økte inntekter og velstandsvekst gjør India til et attraktivt marked. Indiske forbrukere er nysgjerrige for å se hva Ikea har å tilby. De er godt posisjonert til å møte denne etterspørselen, sier analytiker Sowmya Adiraju hos Euromonitor til Bloomberg.

Den indiske middelklassen utgjorde i fjor ni prosent av den globale middelklassen – bak USA, som utgjorde 11 prosent. I 2030 vil den indiske andelen nesten fordobles til 17 prosent og den amerikanske vil falle til syv prosent, ifølge analyseselskapet.

Ikea forventer at seks millioner mennesker vil ta turen innom varehuset i Hyderabad i løpet av det første året. Åpningen på torsdag ble direktesendt på lokale tv-stasjoner og den gjenkjennelige gule logoen har vært å finne på kjøretøy i byens gater i løpet av sommeren.

Lokal tilpasning

Den sedvanlige utsalget med kjøttboller er på plass, men den svenske oppskriften er fjernet og erstattet med indiske kjøttboller hvor ingrediensene er vegetar og kylling. Med over 1000 sitteplasser er dette den største Ikea-restauranten i verden.

Det planlegges rundt 25 utsalg i India frem til 2025 med investeringer på over 12 milliarder kroner, blant annet i Mumbai, Delhi og Chennai – i tillegg til mindre showroom hvor færre produkter vises frem.

I Kina og Sørøst-Asia har bestillinger via apper og internett tatt av. Ikea forsøker å tilpasse og forstå seg de lokale markedene.

– Vi har besøkt over 1000 indiske hjem som en del av markedsanalysen og foretatt intervjuer for å forstå hva de ønsker, sier Ikeas India-sjef Patrik Antoni til Deutsche Welle.

Kunder ved det nyåpnede utsalgsstedet til Ikea. Det nye varehuset går over 40.000 kvadratmeter. Foto: Udit Kulshrestha/Bloomberg

Tar risiko i vekstmarkeder

Ikea starter med å importere mye fra fabrikker i Kina og Europa. Indiske myndigheter har pålagt Ikea å kjøpe minst 30 prosent lokalt innen fem år. Dette tror konsernsjefen er innen rekkevidde.

– I fremtiden vil India bli et av våre viktigste produksjonsland. Vi vet at vi beveger oss inn i et lavprismarked, men vi er villige til å ta en viss risiko i India, sa Ikeas konsernsjef Brodin på en pressekonferanse.

Verdens største Ikea-utsalg åpnet i Seoul i Sør-Korea i 2014 med nesten 60.000 kvadratmeter. En nesten like stor butikk ble åpnet i Bangkok tidligere i år. India, Sørøst-Asia og Sør-Amerika blir sett på som de viktigste vekstmarkedene.(Vilkår)

India Ikea Handel Detaljhandel Møbler Utenriks
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.