Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Hotellet Finse 1222 sier opp samarbeidsavtalen med nettreisegiganten Booking.com. Foto: Privat
Hotellet Finse 1222 sier opp samarbeidsavtalen med nettreisegiganten Booking.com. Foto: Privat les mer

Reiseliv

Kaster ut nettreisegigant fra Finse

– Det er klart det er skummelt, sier Laila Hjellvoll når hun nå sier opp kontrakten med nettreisegiganten Booking.com på hotellet Finse1222.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nettbaserte reisegiganter som Hotels.com og Booking.com har de senere årene fått stadig større innflytelse og makt i reiselivsindustrien. Tilnærmet alle norske hoteller er å finne på disse nettstedene til tross for at det stadig blir diskutert i reisebransjen om det koster mer enn det smaker. Årsaken er både høye provisjonssatser, redsel for å miste eierskapet til gjestene og såkalt «price parity»; kravet om at hotellene ikke får selge rommene billigere enn nettgigantene.

Hotelldirektør Laila Hjellvoll på Hotel Finse 1222 erkjenner at det er skummelt og at kan vise seg å være feil å kaste ut nettreisegiganten Booking.com. Foto: Privat

Børsnoterte Booking.com med en børsverdi på over 100 milliarder dollar og som tilbyr overnatting i 229 land og territorier, opplyser at selskapet markedsfører og selger opphold på 5000 norske overnattingsbedrifter hvorav 850 er hoteller.

«Skummelt»

I fjor vinter kunne DN fortelle at familieeide Hotel Ullensvang i Lofthus i Hardanger trakk seg ut av alt samarbeid med nettreisegigantene. Nå følger historiske Finse 1222 etter.

– Det er klart det er skummelt, sier hotelldirektør Laila Hjellvoll (50).

Hotellet hun bestyrer ved togperrongen på Finse har historie tilbake til da Bergensbanen åpnet i 1909. Siden skulle både Fridtjof Nansen og Sir Ernest Shackleton bruke Finse som treningssted før sine arktiske ekspedisjoner.

OTA – Online Travel Agent

  • Ota-ene er leddet mellom kunder og leverandører og legger til rette for planlegging og bestilling av alt fra flybilletter og leiebil til opplevelser, restaurantbesøk og hotellopphold. Derfor kalles de gjerne også tredjepartsaktører.
  • De største aktørene er amerikanske Expedia med nettsteder som Hotels.com og Trivago, og nederlandske Booking Holdings med Booking.com, Kayak, Agoda og med et tett samarbeid med Tripadvisor.
  • Ota-enes andel av hotellbookingene har økt kraftig de senere årene og står nå trolig for mer enn hver fjerde hotellbestilling.
  • Mens et tradisjonelt reisebyrå typisk får provisjon fra hotellene på ti prosent for hver bestilling, krever OTA-ene gjerne det dobbelte.
  • OTA-ene krever såkalt price parity, som innebærer at hotellene ikke kan selge rommene billigere på egne nettsider enn OTA-ene. Denne praksisen er nå forbudt i flere europeiske land fordi den hemmer konkurransen. Sist ut er Sverige der en domstol i juli påla Booking.com å fjerne slike klausuler fra alle avtaler innen 30. oktober.
Vis mer

Mellom 20 og 30 prosent av alle gjestene ved hotellet med 41 rom og 109 senger har i sommer bestilt oppholdet via nettreisegiganten Booking.com. Nå er avtalen sagt opp.

– Hadde vi hatt mange konkurrerende hoteller i nærheten eller ligget i en by, hadde vi nok ikke turt å gjøre det. Men her på Finse er det bare oss og turistforeningens Finsehytta. Vi har gått mange runder på dette, men har kommet til at vi skal prøve. Man blir jo litt fanget av disse systemene og fortalt at alle i reiselivet er helt avhengige av dem. Men er vi egentlig det? Det er mulig vi gjør en feil, men vi har rett og slett lyst til å teste dette ut, sier hun.

– Vi tenker folk som vil til Finse vil finne frem til vår egen nettside og bestiller der. Får vi rett, vil det bety mye å slippe høye provisjoner på 12–15 prosent til booking.com. Og tar vi feil, har vi fått testet det ut og får heller inngå en ny avtale med dem, sier Hjellvoll.

Gjestene blir taperne?

Finse 1222 stenger hotellet for sesongen 1. oktober. Når det åpner igjen 27. desember vil det ikke være mulig å bestille oppholdet via Booking.com.

I en sms skriver Michael Heldre, Booking.coms representant i Norge, at «det er frivillig å ha en profil på Booking.com. Gjestene blir jo taperen ettersom de ikke vil kunne booke dette hotellet. I stedet kommer de til å booke et annet overnattingssted». (Vilkår)

Booking.com hotell Finnse Reiseliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.