I Kringkastingsrådet igår gjorde kringkastingssjef John G. Bernander det klart at NRK ikke har muligheter til utelukkende å spare seg til en økonomi i balanse neste år. Inntektene må også økes. Foruten å sette sin lit til et håp om økte lisensinntekter nevnte Bernander økte kommersielle inntekter fra blant annet det kommersielle datterselskapet NRK Aktivum som en mulig inntektskilde.

Samtidig sto NRKs advokater i namsretten og kjempet for inntektene på det praktiske plan. Statskanalen vil nemlig stanse et gaveartikkelselskap, Candy Design, fra det NRK mener er grov snylting på merkevarer som de selv har krav på inntektene fra.

Candy Design har nemlig planer om i høst å lansere blå nissefigurer i steinmaterialet polystone under navnet "Blå nisser". NRK skal i desember sende reprise på den suksessfulle adventsserien for barn, "Jul i Blåfjell". I den forbindelse skal NRK Aktivum lansere et bredt produktspekter, deriblant pyntefigurene Blånisser, som statskanalen håper skal bringe dem millioninntekter.

"Grov snylting"
- Vi mener dette er grov snylting og i strid med opphavsrettslover og god forretningsskikk, sier NRKs juridiske direktør, Olav Nyhus.

Candy Design har planer om å lansere nissene sine på en stor gaveartikkelmesse som finner sted i Oslo i neste uke.

- Målet vårt er å stanse dette, sier Nyhus.

Namrettens kjennelse ventes å foreligge først over helgen. Da "Jul i Blåfjell" ble sendt for første gang for to år tilbake, oppfattet ikke NRK i tide at salg av såkalte spin-off-produkter kunne være en gullgruve. Dette ble klart da barnehager og skolegårder over hele landet begynte å preges av blå, spisse ull-luer som var hjemmestrikket og mer eller mindre lignet de som forekom i serien.

Bredt produktspekter
Nå har ledelsen i NRK Aktivum lært. Innen desember skal det lanseres et bredt produktspekter i tilknytning til serien. Dette inkluderer -foruten den obligatoriske julekalenderen - videofilm, krystallfigurer fra Hadeland Glassverk, dekketøy fra Porsgrund Porcelen og spill både på CD-ROM og i tradisjonelle varianter. Og ikke minst har NRK Aktivums administrerende direktør, Bjørn Suhrke, forventninger til en kolleksjon blå luer, votter og skjerf som skal produseres i samarbeid med skiforretningsmannen Vegard Ulvang.

- Dette er allerede solgt ut i 350 sportsforretninger landet over, sier Suhrke.

- Hvor mye regner NRK med å tjene på dette?

- Vi får inn et hyggelig tilskudd til NRKs neste juleproduksjon, sier Bjørn Suhrke.

DN lyktes igår ikke å komme i kontakt med CandyDesign.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.