- I det å kunne tenke som et nasjonalt oljeselskap og samtidig drive business som et internasjonalt selskap, ligger StatoilHydros verdi fremover. Selskapet vet at det må sørge for velferd, sosialt ansvar, utvikle mennesker og samfunn i landene det går inn i, sier oljekonsulent Farshad Tehrani.Han jobber som oljekonsulent gjennom selskapet Alfa Development and Engineering, og jobber mest med prosjekter i Midtøsten.

Fra reiser og undersøkelser mener han å vite at Statoil gjør dette på en bedre måte enn andre store, internasjonale oljeselskaper.

- Shell og Statoil i Nigeria oppfører seg veldig forskjellig. Helge Lund og Hugo Chaves tenker veldig forskjellig på strategien for selskapene sine. Petrobras, det nasjonale selskapet i Brasil, prøver å være som Statoil, men har ikke den erf#229skompetansen og organisasjonen, sier Tehrani.

Tehrani mener den norske mentaliteten som ungt land har vært viktig for utviklingen av Statoil og Hydro. Fordi vi hadde en skepsis til invasjon da oljen ble oppdaget, ble vi ikke lurt til å selge sokkelen. Og av samme grunn har verken velgere i Norge eller toppledelsene i Statoil og Hydro mistet følelsen av at oljen tilhører folket og skal gi velferd til alle.

Det mener han er den store forskjellen på StatoilHydro og andre internasjonale selskaper, og et stort fortrinn fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.