Onsdag kveld gikk det ut en melding fra riggselskapet Thule Drilling om at en container med utstyr verdt 19 millioner dollar er borte.

Thule mener utstyret er blitt fraktet til Iran ulovlig og at Royal Oyster skal ha solgt det til interesser i Iran.

Utstyret skulle brukes på riggene Thule har til bygging ved verftet QGM i De forente emirater, de samme riggene som Royal Oyster alt har inngått kjøpsavtale for.

Thules ledelse har i noen uker hatt indikasjoner på at utstyret var på avveie. Men styret ventet til det hadde troverdig dokumentasjon før det gikk ut med opplysingene.

- Jeg har fått informasjon og dokumentasjon som tyder på at det stemmer det som vi har gått ut med. Men jeg har ikke fått endelig bekreftelse på det, forklarer styreleder Hans Eirik Olav i Thule Drilling til DN.no

Sendt til Iran
Det var da 40 containere skulle fraktes fra ett sted i Emiratene til QGM-verfet at noe gikk galt. Utstyret var på flyttefot fordi selskapet ønsket å spare penger. Selskapet har utstyr liggende på forskjellig plasser i Emiratene. Tanken var å samle dette på eget verft.

I stedet for å ende opp på bestemmelsestedet skal containeren ha blitt lastet ombord på skipet "Ali", som satte kursen for Bandar Abbas i Iran.

Styreleder Hans Eirik Olav i Thule Drilling fortviler over det som har skjedd.

- Man drømmer jo ikke om at containerne blir satt ombord på et skip i stedet for at de blir kjørt til verftet. Det er ikke sånn man forventer skal skje, sier Olav til DN.no.

Olav ønsker ikke å fortelle hvordan selskapet fikk vite at containerne var borte.

- Vi kan ikke ha en situasjon hvor 19 millioner dollar med utstyr bare forsvinner, stikk i strid med instruks om hvor dette skulle fraktes. Vi kan ikke leve med sånn situasjon. Det er jo på godt norsk tyveri, raser han.

Kreves for penger
Rett før Thule Drilling sendte ut meldingen om utstyret som var på avveie, sendte selskapet ut en annen melding om at Royal Oyster har krevd Thule for 57,5 millioner dollar.

Styreleder Olav forteller at Thules ledelse i flere uker har bedt om å få utlevert underlagsmaterialet for dette kravet, uten å lykkes.

- De har lagt ut endel utgifter for Thule. Det vet vi at de har, men at kravet er 57 millioner dollar, det har jeg ingen formening om er riktig før jeg får underliggende dokumantasjon. Det vil være spekulativt av meg å si noe om kravet er riktig, delvis riktig eller komplett feil før jeg har fått underliggende dokumentasjon, sier han.

- Oppfatter du det som Royal Oyster har tatt containerne som gissel for sitt krav?

- Jeg vil ikke spekulere i noen som helst retning om det nå. Jeg vil finne ut hva fakta er. Det blir galt av meg å spekulere.

Utro tjener
Fortsatt forsøker styret og ledelsen i det pengelense riggselskapet å finne ut hva som egentlig har skjedd. Største aksjonær i Thule Drilling er Norinvest, et selskap som delvis eies av Thules styremedlem Anders-Ivar Olsen. Olsen er den i Thule som har hatt dialog med Royal Oyster. Han har derfor fått i oppdrag å forsøke å skaffe tilbake utstyret.

Olav er helt tydelig på at han verken mistenker toppledelsen i Thule eller innleid hjelp for å være syndebukken i situasjonen som er oppstått. Likevel mener han det må ha vært en utro tjener som har bistått Royal Oyster.

Blakk
Om historiene rundt det forsvunnede utstyret er spesiell, er ikke forhistorien noe mindre spektakulær. Thule Drilling har hatt pengeproblemer i en årrekke. Opprinnelig skulle selskapets første rigg være klar i 2006. Slik gikk det ikke.

I desember 2008 inngikk styret en avtale om å selge selskapets fire rigger og QGM-verftet i Dubai til Royal Oyster. Avtalen innebar at Royal Oyster skulle betale 420 millioner dollar i månedlige avbetalinger over de neste to årene.

Olav opplyser at eierskapet til rigger og verft først blir overført når hele kjøpssummen er nedbetalt.

Ukjent kjøper
Obligasjonseierne i Thule Drilling som har pant i store deler av Thules eiendeler, mener salget til Royal Oyster har luktet fra første stund. De har nektet å samtykke til salget og mente man visste alt for lite om kjøperen til å gå med på en avbetalingsplan.

- En selger ikke bilen sin på avdrag til en en ikke kjenner, sa obligasjonseiernes advokat Richard Sjøqvist i advokatfirmaet Ba-hr til Dagens Næringsliv i mars.

Nå som Royal Oyster og Thule Drilling har røket uklar er obligasjonseierne naturlig nok på Thules side.

- Det er fryktelig uheldig at noe sånt noe inntreffer. Sånn sett har vi har sammenfallende interesse med Thule i å forsøke å gjenvinne det som tilsynelatenede har forsvunnet, sier Sjøqvist til DN.no.

Selv om ikke forsvinningen er bekreftet, legger obligasjonseierne til grunn at selskapets ledelses redegjørelse er riktig.

- Hvor sannsynlig er det å få tilbake utstyret?

- Vi må vurdere hva mulighetene er, svarer Sjøqvist.

Han lar det skinne gjennom at han ikke tror det er spesielt sannsynlig at man får tak i utstyret uten Royal Oysters medvirkning hvis det stemmer at det er i Iran.

Borte i ukesvis
Første gangen Sjøqvist fikk høre at utstyret kunne være på avveie var for to og en halv uke siden. Da fikk han en telefon fra styreleder Olav. Det først på tirsdag denne uken at obligasjonseiernes representant fikk mer konkret informasjon fra selskapets styreleder.

- Det vanlige knepet i disse situasjonene er at man legger beslag på utstyr for så å presse til deg en forhandlingssituasjon, sier advokaten.

- Tror du dette er Royal Oysters forsøk på presse obligasjonseierne til å gå med på salget?

- Jeg tror ikke obligasjonseierne vil la seg knekke. Jeg tror aldri i verden de vil la seg presse på noen som helst måte. Tvert i mot. Dette bare bekrefter det vi fryktet, sier obligasjonseiernes representant.

Skylder penger i Dubai
Sjøqvist peker på at Thule Drilling skal skylde en god del penger lokalt i Dubai, og at han derfor ikke blir forbauset hvis det er noen som ønsker å sikre sine verdier. Derfor tror han det er mest sannsynlig at Royal Oyster kun er ute etter å få dekket sine utlegg, snarere enn å få gjennomført kjøpet av Thule Drillings eiendeler.

Han mener situasjonen man er kommet i nå -i første rekke bidrar til å videreføre et tvangssalg av eiendelene.

- Dersom Thule ønsker å gjennomføre et kontantsalg av aktivaene så vil det sannsynligvis støttes av obligasjonseierne, forskutterer han.

Får konsekvenser
Styreleder Hans Eirik Olav i Thule Drilling sier det vil få konsekvenser for avtalen mellom Thule og Royal Oyster hvis det blir bekreftet at Royal Oyster står bak kidnappingen av utstyret.

- Det er det nødt til å få. Det er derfor vi har tatt kontakt med kreditorene, altså obligasjonseierne og har en dialog med dem og har gitt dem full informasjon om hva som har skjedd. Dette må vi jo ordne opp i. Så da må ansvaret plasseres hos dem som har vært med på dette.

- Når regner du med å vite mer om situasjonen?

- Jeg håper jeg får vite noe mer hver eneste dag. Jeg er interessert i at dette skal oppklares og at fakta kommer på bordet. Slik at vi agerer sånn at vi bevarer verdiene, både for Thule og for obligasjonseierne. Det er en forferdelig situasjon, avslutter Olav.

Ingen ved Royal Oysters hovedkontor i Dubai ville svare på DN.nos spørsmål torsdag ettermiddag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.