Statoil-sjef Helge Lund mener verden også trenger kanadisk oljesand for å få nok energi. Ny teknologi skal kutte utslippene med 40 prosent innen 2025, sier han til Stavanger Aftenblad .

EU skal torsdag ta stilling til om oljesand skal utestenges fra EU-markedet gjennom fornyelsen av EUs drivstoffdirektiv som stiller krav til utslipp.

Statoil-sjef Helge Lund svarer generelt på kritikken mot den svært forurensende oljeutvinningen ved å vise til at oljesand ikke er noe Statoil har gått inn i på impuls.

- Det ligger nøye planlegging og analyser bak vår investering, som er basert på at verden har store behov for energi framover. Vi vil bruke vår erf#229 og innfallsvinkel til å drive forretning og slik bidra til mer økonomisk effektiv drift som også er mer klimavennlig, sier han til avisen.

- Tar klimautfordringen seriøst
 Statoil vil redusere CO2-utslippene for oljesand med 40 prosent per fat.

- Vi mener vi kan bidra ved å gjøre industrien bedre, sier Helge Lund.

Helge Lund sier til Aftenbladet at Statoil ikke kan lukke øynene for utfordringene som er knyttet til utvinningen av olje og gass.

- Derfor har vi også satt helt konkrete mål for CO2-utslippene ved vår produksjon. Vi tar klimautfordringen meget seriøst, og ønsker å bli enda bedre, sier Lund.

- Forutsetter rensing
Martin Norman, kampanjeleder i Greenpeace, sier til Aftenbladet at han er irritert på Statoils utspill.

- Planen er at de skal redusere utslippene med 40 prosent, men alle oljeselskapene i Canada sier det samme. Det er fordi at dersom de får energibruken ned, så kutter de kostnader.

- Statoil refererer også ofte til IEA (det internasjonale energibyrået). Men IEA forutsetter at karbonfangst og lagring er på plass innen 2020. Dette kommer til å bli svært kostbart og komplisert på oljesand. Derfor er det ingen i Canada som tror på det, og vi tror ikke dette kommer til å skje i den nærmeste framtid, sier Norman.

Han mener også at Statoil "glemmer" at bitumenet som de utvinner gjennom dampkokeprosessen i tillegg må gjennom en svært energikrevende oppgraderingsprosess før den er sammenliknbar med konvensjonell råolje.

Oppgraderingen legger rundt 40 kg CO2 til produktet, ifølge Norman.



Les også:
<b>Her er Statoils vidunder-ventil</b>

<b>- Ikke min jobb å være for eller imot oljesand</b>

<b>Ber regjeringen klargjøre om EU og oljesand</b>

<b>Så mye forurenser Statoils omstridte oljesand</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.