De siste månedene har nesten alle de store byggekontraktene på norsk sokkel hvor Statoil er involvert som eier eller operatør havnet utenfor Norge, hovedsakelig i Asia.

Særlig er det sørkoreanske verft som har vunnet kontrakter for flere titall milliarder kroner.

Statoil frykter sprengt kapasitet hos norske leverandører og at norske kostnader og priser ikke vil være å leve med.

Langer ut
Nå raser eier og konsernsjef i milliardkonsernet IKM Ståle Kyllingstad mot Statoil, skriver Dagens Næringsliv.

– Statoil bruker ikke internasjonale leverandører. De bruker koreanske leverandører. Statoil har vært med å plassere ordrer for 29 milliarder i hovedsakelig Sør-Korea samtidig som de setter spørsmålstegn ved den norske kapasiteten. Har de aldri stilt seg spørsmålet om kapasiteten i Sør-Korea, sier Kyllingstad til DN.

Kyllingstad er i tillegg til å være også styreleder i avdelingen Olje & Gass i arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri.

– For meg er det sjokkerende å høre at de nesten velger konsekvent Sør-Korea for bygging. Hvor mange er det i Sør-Korea som kan Norsok-standarden og har levert i henhold til den, sier han og peker på forsinkelser knyttet til blant annet Enis Goliat-kontrakt, sier Kyllingstad.

- Kostet det én arm og én fot
På spørsmål fra DN om han mener Statoil er uansvarlige, svarer Kylllingstad:

– Jeg vil ikke mene i dag. Men jeg stiller spørsmål. Er det normalt å gå til noen som overhodet ikke har levert etter norsk standard på den type plattformer? Svaret en ofte får er at, jo de leverer gode borerigger. Men jeg husker at Aker Kværner i mange år leverte dekk og prosessplattformer. Men når de skulle bygge to borerigger for sin eier kostet det én arm og én fot. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lettere å konvertere fra boreplattformer til prosessplattformer for koreanske verft enn det var for norske verft å konvertere fra prosessplattformer til borerigger, sier Kyllingstad og viser til boreriggene Aker Kværner bygget for Aker Drilling.

Statoil avviser kritikken og viser til at selskapet i 2012 foretok innkjøp for 145 milliarder kroner, kroner hvorav 77 prosent gikk til norsk leverandørindustri.

– Statoil har hatt byggeaktivitet ved asiatiske verft i en årrekke. Vår erf#229 med asiatiske verft er at de er blant de beste i industrien i forhold til bygging. Verftene har dokumentert erf#229 og de resultater Statoil krever for å kunne bygge modulene innenfor den kostnadsrammen og leveringstiden vi har satt, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby til Dagens Næringsliv.

Les også: Leder DN: Industridød


<b>Kyllingstad slakter drama, dans og musikk</b>


<b>Norske bedrifter rømmer fra kronen</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.