I verden gis det hvert år 3400 milliarder kroner i støtte til bruk av kull, olje og bensin. I onsdagens DN sa utenriksminister Børge Brende og klima- og miljøminister Tine Sundtoft at Norge vil sette store ressurser inn i den internasjonale kampen mot disse subsidiene.

Leder i Zero, Marius Holm, er fornøyd med at regjeringen vil  jobbe mot fossilsubsidier, men han mener initiativet starter i feil ende.

- Som de jo sier selv skaper det sosial uro å fjerne subsidier. Det er nesten like vanskelig politisk som å innføre en ny avgift. Man må få på plass alternativet for å gjøre det mulig, sier Holm.

Trenger kapital

Rundt en fjerdedel av all energien som subsidieres er diesel som går til produksjon av strøm. Dette er en av de minst effektive og dyreste måtene å lage strøm på, men på grunn av subsidiene blir det billig, og hindrer investering i alternativer. I mange av disse områdene er solkraft kombinert med batterier nå et konkurransedyktig alternativ.

- Men solceller er kapitalkrevende, fordi man tar hele strømregningen for 20 år på en gang. Det er vanskelig å få noen til å investere i det. Derfor må man begynne med å stille kapital til utbygging. Til og med i EU ser man at man må begynne i den enden, sier Holm.

Og han mener løsningen er klar: Det må åpnes for at oljefondet kan investere i infrastruktur.

- Det koker ned til at det man må få på plass er fornybarinvesteringer. Og vi er en av verdens største investorer. Det bør åpnes for at oljefondet skal ha en stor andel fremtidsrettet infrastruktur i porteføljen sin, som havner, jernbane, bybaner og strømnett, sier han.

Blir hult

Han mener fornybar energi og kollektivsatsing har mye til felles, i at det er lønnsomt på flere plan, men at det krever mye kapital i oppstarten og dermed er vanskelig å realisere.

- I stedet for å rose Addis Abeba for å bygge bybane slik miljøministeren gjør, kan vi investere i bybaner. Alt snakk blir litt hult om vi sier nei takk til å bruke den kraftigste stemmen vi har – oljefondet, sier han.

Regjeringen legger vekt på at landene med subsidier nå begynner å merke klimaendringene på kroppen, og at det utgjør en ny motivasjon.

- Så tett opplever ikke folk den koblingen. Fattige folk sitter ikke å regner på om det er det verdt det, sier han.

Selv om han ikke tviler på tallene som sier at brorparten av subsidiene kommer middelklassen i landene til gode, ikke de fattige, mener han er det de fattige som lider mest av subsidiekutt.

- For dem er det snakk om å gå fra å ha råd til bittelitt, til å ikke ha råd til noe, om det er til mopeden eller strømaggregatet, sier Holm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.