Oljeselskapet Eni startet lørdag produksjon av olje på Goliat-feltet i Barentshavet nordvest for Hammerfest. Produksjonsstarten har vært forsinket i to år på grunn av problemer med å ferdigstille plattformen.

– Det er en fantastisk god følelse og god stemning ute på plattformen, på driftskontoret i Hammerfest og her i Stavanger, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge. Han forteller at selskapet åpnet brønnene lørdag kveld og hadde olje på dekk sent lørdag kveld.

Verdens nordligste

– Dette er det første oljefeltet i Barentshavet som settes i produksjon, og verdens nordligste offshore oljefelt. Det er en historisk dag for selskapet, industrien, nasjonen og ikke minst Nord-Norge, sier Wulff.

Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge.
Kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff i Eni Norge. (Foto: Tomas Alf Larsen)
– Dette er en gledens dag for Nord-Norge og en merkedag for norsk sokkel. Goliat er det første oljefeltet som settes i drift i Barentshavet og et viktig skritt i videreutviklingen av Nord-Norge som petroleumsregion, sier olje- og energiminister Tord Lien i en kommentar.

Goliat-feltet drives med en rund FPSO-innretning med lagringskapasitet på nesten én million fat olje og skal etter planen produsere 100.000 fat olje per dag.

Oppstarten av oljeproduksjonen på Goliat er forsinket med over to år, etter at feil og mangler ved blant annet det elektriske anlegget førte til at Petroleumstilsynet krevde flere utbedringer før plattformen kunne settes i bruk. Forsinkelsene og de tekniske problemene har økt kostnadene med over 50 prosent, fra 31 til 47 milliarder kroner.

Pilotprosjekt

– Det har vært en lang reise. Goliat er et pilotprosjekt, og slike pilotprosjekter støter på utfordringer. De utfordringene er nå i stor grad løst. Vi har nå passert en milepæl i Barentshavet, og utviklet løsninger i Barentshavet som hele næringen kan ta i bruk, sier Wulff.

Goliatplattformen er vinterisert for å tåle de tøffe forholdene i Barentshavet. Eni er operatør på Goliat-feltet med 65 prosent eierandel, mens Statoil eier den resterende andelen på 35 prosent. Arbeidet med plattformen har skapt mange lokale ringvirkninger, mener Wulff.

– Vi har nylig dokumentert at utbyggingsfasen har gitt nordnorske bedrifter kontrakter på opp mot 1,3 milliarder kroner. Rundt 450 personer har vært sysselsatt i utbyggingsfasen, og størsteparten av de kommer fra Finnmark, sier Wulff.

Goliatplattformen har en diameter på 107 meter og veier cirka. 60.000 tonn. Plattformen vil være i drift i om lag 15 år.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.