De færreste ville trodd at solenergi hadde noen sjanse i Antarktis med gjennomsnittstemperaturer på minus 20 og stadige ekstreme vinder som også skader husene med is og sand. Tre måneder av året, fra juni til august, er solen helt borte.

- Vi ble overrasket, John E. Guldahl, avdelingsdirektør ved Norsk Polarinstitutt.

Til isørkenen i Dronning Maud land, 250 kilometer fra iskanten, fraktes svære containere med diesel to ganger i året. 20 containere må til hvert år for å drive aggregatene som produserer strøm på den lille norske forskningsstasjonen Troll. Det gir både dyr og forurensende strøm: 15 kroner per kilowattime.

Grønn Troll

Norsk Polarinstitutt, som driver forskningsstasjonen, ga Multiconsult i oppdrag å komme opp med den beste grønne løsningen for Troll.

Vindkraft ble raskt forkastet, fordi vindkastene i Antarktis er for ekstreme. Løsningen ble solenergi. I Dronning Maud Land er det innlandsklima og mye sol.

Solcellepaneler i kombinasjon med batterier kan dekke mer enn 50 prosent av strømforbruket ved Trollstasjonen, har Multiconsult beregnet. Det vil spare 12 millioner kroner i dieselkostnader hvert år. Med solkraft går strømprisen ned fra 15 til 7,40 kroner per kWt, anslår Multiconsult som venter at investeringen på 76 millioner kroner vil være nedbetalt på under syv år.

-I den prisen inngår skyhøye installasjonskostnader. Det er ikke enkelt å skru med tykke votter, sier Bjørn Thorud, seniorrådgiver i Multiconsult.

 

Dekket av sol

I sommermånedene med midnattssol vil solanlegget produsere mer enn behovet, og dieselgeneratorene kan da stanses, mener Thorud.

Solpanelene, batteriene og generatorene kobles sammen slik at de optimaliserer strømproduksjonen. Den beste plasseringen av solpanelene kan være på blåisen, en kilometer fra forskningsstasjonen. Der vil den være best skjermet for ekstrem vind og sandblåsing.

Ytelsen på solanleggene i Antarktis er langt bedre forventet, ifølge Multiconsult. Både kulde og refleksjon fra is og snø gjør ytelsen bedre enn breddegraden skulle tilsi.

-Det er like bra som i Sør-Tyskland. Breddegraden er irrelevant. Det er det lokale klimaet som teller mest for solenergi, sier Thorud.

Les om Harvard-forskeren: - Jeg tok feil  

Lovende pilot

Rett over jul sendte Norsk Polarinstitutt ned utstyr til en pilot, for å teste om solpanelene kunne fungere under så tøffe forhold.

- Piloten har fungert. Panelene produserer strøm som bare det, sier Guldahl.

I Antarktis har 30 land forskningsstasjoner, og flere jobber med å bedre klimaavtrykket. Belgias sommerstasjon er klimanøytral.

- Ingen har til nå montert store solanlegg i stor skala. Multiconsults rapport viser at grønn økonomi også er det mest lønnsomme, sier Guldahl. Han håper nå på finansiering fra sin eier, klima- og miljøverndepartementet.

 

Kan bli helt grønn

For å gjøre forskningsstasjonen helt klimanøytral er løsningen å bytte ut den siste dieselen med hydrogen, mener Bjørn Thorud.

Han håper hydrogen-løsning vil bli utredet for sesonglagring av solenergi når man har klart å demonstrere at anlegget fungerer tilfredsstillende under sommerdrift.

Han mener prosjektet er et godt bilde på hvordan solenergi konkurrerer ut olje og kull på stadig flere områder, selv med dagens oljepriser.

- Når sol kan konkurrere ut diesel i Antarktis, kan den gjøre det mange andre steder.

Vil være ledende

Statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Klima og miljøverndepartementet er positiv. Han kaller forslagene fra Multiconsult interessante og bekrefter at departementet vil vurdere alle de skiserte løsningene. Det inkluderer forslaget om å gjøre stasjonen helt grønn, ved å la hydrogen erstatte den resterende dieselen.

- Det er et mål at Troll skal være en grønn stasjon som oppfyller høye miljømål innenfor energi , avfall og transport. Vårt mål er å være blant de ledende stasjonene i Antarktis for miljøvennlige driftsløsninger. Vi ser nærmere på dette sammen med Norsk Polarinstitutt, skriver Lunde i en epost.

 

- Anbefalt av DNtv:
- Høres ut som en kjempesatsing, men...
DN-kommentator Kjetil B. Alstadheim om Siv Jensens stadige tapping av mer oljepenger.
01:35
Publisert:

Hysterisk gateracer
Ford Focus RS setter spor på asfalten og i sjelen.
01:25
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.