I en fersk rapport fra oljeanalyseselskapet Rystad Energy konkluderer analysesjef Per Magnus Nysveen med at det er en begrenset mengde utvinnbar olje igjen på jorden.

- Det er lite olje igjen i verden i forhold til etterspørselen, sier Nysveen til DN.

- Vi har gjort mye studier på etterspørselen av olje, og vi ser at det er et så stort behov for persontrafikk at veksten av elektriske biler ikke kan hindre at oljeetterspørselen fortsatt øker i de neste 30 årene, legger han til.

Nysveen venter at etterspørselen etter olje vil øke i 30 år fremover. Dette til tross for at salget av elektriske biler stadig vil vokse.

Analysesjef Per Magnus Nysveen, Rystad Energy. Foto: Pressebilde
Analysesjef Per Magnus Nysveen, Rystad Energy. Foto: Pressebilde (Foto: Pressefoto)
Analysesjefen viser til at det er om lag én milliard biler i verden, mens det kun er to millioner el-biler.

- I Norge er det en oppfatning av at elektriske biler har erstattet bensinbiler. Men det er bare her at elektriske biler selger mer enn andre biler, sier Nysveen.

Ifølge ham vil det imidlertid ta lang tid før en vesentlig del av bilsalget i verden er elektriske biler.

Økt produksjon og høyere priser

Nysveen tror en større økning i etterspørselen etter olje vil føre til en høyere oljepris fremover.

- Innen omtrent fem års tid vil prisene nå 100 dollar fatet. Kanskje de vil toppe seg i perioder mot 100. Men det årlige gjennomsnittet på 100 dollar per fat ser vi nok ikke før i 2020, sier han.

Analysesjefen venter også at større etterspørsel vil føre til høyere oljeproduksjon i årene fremover. Han viser til at det i to år har vært overproduksjon av olje.

- Nå er det ikke overproduksjon lenger, men det er høye lagertall. Nå må man ha en periode med underproduksjon, for at lagertallene skal komme litt ned. Så vil oljeproduksjonen å øke, og vil etter hvert komme i balanse med etterspørselen, sier Nysveen.

Han peker på at det er potensial for produksjonsvekst mange steder, og trekker blant annet frem USA, Canada, Brasil, Iran og Irak.

I tillegg venter Rystad Energy at det vil komme en ny «offshore-epoke» om fem år.

- Det er veldig mange funn offshore. Den oljen blir også nødvendig for å møte etterspørselen, understreker Nysveen.

- Bader i olje

Råvareanalysesjef Bjarne Schieldrop i SEB er uenig i at det er lite olje igjen i verden.

- Det er interessant å snakke om dette når vi for øyeblikket nærmest bader i olje, og lagrene er proppfulle, sier han.

Han viser til at fra 2011 til 2014, da oljeprisen var på 100 dollar fatet, ble det produsert for mye olje.

- Det er disse 100 dollarene i denne perioden som gjorde at vi fikk et problem med overproduksjon og følgelig dagens lave priser, sier Schieldrop.

Råvareanalysesjef Bjarne Schieldrop i SEB tror oljeprisen skal ned fremover.
Råvareanalysesjef Bjarne Schieldrop i SEB tror oljeprisen skal ned fremover. (Foto: Per Thrana)
Analysesjefen minner om at det alltid investeres for mye i gode tider, mens det produseres for lite i dårlige tider.

- Dette er basisen for store svingninger i mange bransjer generelt og olje spesielt, sier han.

- Nå har vi dårlige tider med massive kutt i investeringene i ny oljeforsyning. Dette gir et stort potensiale for fremtidig underproduksjon og høye priser igjen frem mot 2020 og godt mulig 100 dollar igjen på det tidspunktet, understreker han.

Han mener vi nå også har sett at kostnadene for å utvinne olje ikke er så faste som man skulle tro.

Blir mer konkurranseutsatt

Schieldrop viser til at vi kommer til å ha et høyt konsum av olje i flere tiår fremover.

- Hvordan veksten i oljekonsumet utvikler seg vil i stor grad avhenge av oljeprisen selv. Dette er jo svært dynamisk. Er den høy vil det føre til raskere konvertering til andre alternativer som gass, hybrid og el i transport samt sterkere driv i energieffektivisering, sier han.

Ifølge ham vil veksten i salg av el-biler avhenge av oljeprisen, samt videre teknologi- og kostnadsutvikling.

- Flere prognoser indikerer at elbiler vil være bedre, billigere og renere enn bensinbiler en gang mellom 2020 og 2025 ihvertfall i mange deler av personbilsegmentet. Det vil være starten på en sterk akselerasjon i salget av elbiler, sier Schieldrop.

Oljen kommer til å komme i en stadig økende konkurranseutsatt situasjon over tid, mener Schieldrop.

- 30 år er en svært lang horisont med hensyn til teknologiutvikling, understreker han.

USA har passert Saudi-Arabia

I rapporten fra Rystad Energy anslår selskapet at verdens oljereserver er på 2.092 milliarder fat, eller 70 ganger dagens produksjonsnivå på 30 milliarder fat råolje per år.

Til sammenligning beløper kumulativ produsert olje frem til 2015 seg til 1.300 milliarder fat.

Ukonvensjonell oljeutvinning, som er skiferolje, står for 30 prosent av de globale utvinnbare oljereservene, mens offshore står for 33 prosent av totalen, ifølge Rystad Energy.

I tillegg slår analyseselskapet fast at USAs oljereserver nå har passert både Saudi-Arabia og Russland.

Følg markedet på DN Investor

Les mer på DN.no:

Har steget 14,2 prosent på et halvt år: Kraftig prisstigning for disse boligene i juni

Get Inspired-gründer Silje Landevåg (31) nyter godt av at nordmenn handler stadig mer fra sportsbutikker på nett: I år vil hun omsette for 115 millioner  

John Fredriksens Seadrill vurder å flytte hovedkvarteret fra London etter brexit: - Byen er dyr og vi har alternativer  

Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene dnPlus  (DN+)

Anbefalt av DNtv:

Slik avslørte hun makteliten
Simona Levi er teaterinstrukstør og tangodanser. Sammen med X-Net, en gruppe aktivister som hun var med på å starte, har hun klart å avsløre korrupte ledere innen økonomi og politikk. Slik kan du også gjøre det samme.
04:03
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.