Hittil i år er 28,6 prosent av nyregistrerte personbiler ladbare, og regjeringen har et mål om at alle biler som selges i 2025 er nullutslippsbiler.

I en undersøkelse utført av InFact for strømleverandøren Fjordkraft, svarer 57 prosent av bilistene at det er svært aktuelt eller aktuelt å kjøpe elbil neste gang de skal bytte bil. Når alle disse bilene skal lades, kan strømnettet gå ned, advarer eksperter.

– Vi kan få store spenningsproblemer, og det vil være begrenset med overføringskapasitet i distribusjonsnettet, sa professor Olav B. Fosso ved NTNU til forskningstidsskriftet Gemini ifjor.

Krisemaksimering

– De påstandene som er kommet om at nettet går ned er nok litt for unyanserte. Det er mange stemmer der ute, så vi har laget en rapport for å rydde opp litt, sier Anne Vera Skrivarhaug, avdelingsdirektør i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Den ferske rapporten om elbilers betydning for strømnettet konkluderer med at belastningen fra lading av elbiler er lav.

– Beregninger NVE har gjort, viser at strømnettet vil klare å levere strøm til å lade 1,5 millioner elbiler, som Nasjonal Transportplan har som ambisjon, sier Skrivarhaug.

Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt.

– Vi har et kraftsystem som takler elbilene vi har i dag, og vi er godt rustet for en ytterligere overgang til elektriske person- og varebiler. Tall NVE har hentet inn, viser at mye av elbil-ladingen i dag skjer på natten. De nye smarte målerne som skal installeres hos alle strømkunder, gjør det mulig å lade bilen når strømmen er rimelig og belastningen på kraftsystemet lav, sier Skrivarhaug,

Hun poengterer at forbrukstoppen når folk på ettermiddagen setter på induksjonsplatene sine har mye større utslag.

Tre prosent av forbruket

1,5 millioner elbiler beregnes å bruke fire TWh, det er ikke mer enn tre prosent av totalt årlig forbruk som ligger rundt 130 TWh.

Om alle husholdninger skifter til elbil, vil strømforbruket dobles og husholdningenes strømforbruk øker med 20 prosent, viser beregninger fra NVE.

– Så lenge det planlegges, bør det gå helt fint, sier Skrivarhaug.

Om en gjennomsnittlig elbil lades i fem timer via en vanlig hjemmelader hvert døgn, drar den like mye strøm som en kjøkkenmaskin.

NVE poengterer at nettselskapene er pålagt å ta hensyn til forventet forbruksutvikling når de fornyer strømnettet, og de må også ta hensyn til elbillading når de bytter ut gamle komponenter som kabler og transformatorer.

– De må følge med på utviklingen. Det er ikke sikkert 1,5 millioner elbiler er mye i 2030, kanskje det er et for lavt tall, sier Skrivarhaug.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.