Oljeprisen har lagt bak seg en innholdsrik uke, med svingninger preget av både Opec-avtale og oljelagertall.

Opec-landene tok investorene på sengen, da de onsdag annonserte at de var blitt enige om å kutte i produksjonen. Planen er å redusere med opptil 750.000 daglige oljefat, ifølge kartellet.

Markedet reagerte umiddelbart og sendte oljeprisen tre dollar opp. Fredag ble et fat nordsjøolje med levering om en måned handlet for 49,99 dollar, en oppgang på nærmere ni prosent totalt for uken.

Håpet er at et kutt skal kunne bidra til en raskere balansering etter tøffe måneder med kraftig oljeprisfall.

Men oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets mener oljemarkedet allerede er i balanse - og at markedet overser en viktig faktor: Store deler av oljefatene som har ligget på skip, er nå blitt «borte».

- Det er én ting markedet ikke ser ut til å ha fått med seg, og det er at det de siste to månedene er «trukket» 700.000 fat olje hver eneste dag som har ligget på fulle skip. De er ikke der lenger. Gjennom massevis av kundemøter har jeg nå oppdaget at det ikke er mange som er klare over dette, sier Kjus til DN.

Registreres som import

Når olje fra skipene til sjøs forsvinner, kan det spille inn og gi et misvisende bilde av markedet, ifølge Kjus.

Dette fordi «skipsoljen» registreres som import idet den når land.

Vanligvis er det slik at oljelagrene i verden tømmes når etterspørselen etter olje øker. Dette ser vi da som lagertrekk. Men, dette lagertrekket blir «usynlig» når oljefat fra skip importeres og fyller lagrene like raskt som de er blitt tømt.

På den måten kan man få inntrykk av at det er mer olje i markedet enn det egentlig er.

- Det blir vanskeligere å se noe særlig meningsfulle lagertrekk på land, når oljefatene kommer inn via import, understreker Kjus.

Han illustrerer med et ferskt eksempel:

- I USA kom ikke lagertrekkene man forventet å se gjennom juli og august. Istedet var det rekordhøy import i USA. Først i september er importen ned og lagertrekkene har begynte å vises. Vi vet at flere oljelaster, som har ligget stille i 30 dager, er kommet i land fra Mexicogulfen, sier Kjus.

(Saken fortsetter under)

Den siste uken har prisen for nordsjøolje klatret over åtte prosen. Grafikk: InFront
Den siste uken har prisen for nordsjøolje klatret over åtte prosen. Grafikk: InFront

Markedet i balanse

DNB-analytikeren mener dermed lagrene i verden nå trekker ned, totalt sett.

- Vi tror det er en omtrentlig balanse nå og at den vedvarer i 1-2 kvartaler til, før det begynner å bli mer synlige lagertrekk. Men dersom Opec faktisk leverer kutt, kommer lagertrekkene raskere enn det, påpeker Kjus.

Dette vil imidlertid avhenge av oljeprodusenten Libyas suksess, legger han til.

Sammen med Iran og Nigeria er Libya unntatt fra Opecs kuttplaner. Landet får lov til å øke sin oljeproduksjon så langt det er mulig. Etter planen skal fire nye havner nå åpnes på østsiden av landet.

DNB Markets tror imidlertid på begrensede muligheter for det krigsherjede landet de neste to årene. Uro og behov for opprustning av produksjonsanleggene gjør det vanskelig å komme tilbake til de 1,5 millioner fatene som ble produsert under Muammar Gaddafis styre frem til 2011.

Meglerhuset har lagt til grunn at Libya kan komme til å produsere rundt 700.000 oljefat om dagen innen nyttår i år.

- Hvor godt Libya lykkes med åpningen av de fire havnene i Øst-Libya, blir veldig viktig for balansen fremover. Så nå har jeg satt opp «alerts», slik at jeg får epost hver gang en last forlater Libysk havn. Da kan jeg spore nøyaktig hvor mye olje som går ut derfra, sier Kjus.

Thina Margrethe Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea. Foto:
Thina Margrethe Saltvedt, oljeanalytiker i Nordea. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)

Fokus på etterspørsel

I motsetning til Kjus, mener senior oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets, at det fremdeles er for mye olje i markedet.

Hun mener dermed etterspørselssiden i oljemarkedet blir mer interessant å følge med på i tiden fremover.

- Etterspørselen fra India er det mest spennende å følge med på. Landet skulle overta «stafettpinnen» og veksten etter Kina, men viser nå svakhetstegn. Hvis etterspørselen her kommer langt nok ned, vil det bidra til at det tar enda lengre tid før markedet balanseres, sier hun.

Både Saltvedt og Kjus har moderat tro på at Opec-landene faktisk kommer til å gjennomføre det planlagte kuttet fremover.

- Det ble et jubelbrus etter Opec-avtalen, men det gjenstår veldig mange uavklarte punkter som må avgjøres før det blir et kutt, sier Saltvedt.

 

Les også: Sjefanalytiker: To land har blitt mye billigere

Slutt på dyre reiser og restaurantbesøk

Pølsefest hos importør

 

Se DNtv:

Tror fremdeles på marked for diesel-SUV
Audi skal selge 1300 nye av den suven Q5.
01:14
Publisert:

- Laget for Norge
Opelsjefen mener rekkeviddeangst kan fjernes fra ordboken. Her er Opels første elbil.
02:13
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.