La gå at Norske Skog-aksjen faller over ti prosent nå på formiddagen etter at selskapet har lagt frem tallene for første kvartal, men å lese dagens presentasjonen fra Norske Skog er det mest offensive vi har sett fra denne kanten på mange år.

Etter at Norske Skog-styret ved inngangen til 2000-tallet begikk en av de største strategiske blundere i norsk næringsliv noensinne, å satse tungt på avispapir rett før digitale medier satte i gang kannibaliseringen av papiraviser, har aksjekursen gått rett i parketten. Markedsverdien av selskapets egenkapital er på puslete en milliard kroner, riktignok nesten dobbelt så høy som for ett år siden, mens gjelden er på over syv milliarder kroner. På tross av dagens kraftige kursfall er aksjen fortsatt opp med nesten 30 prosent så langt i år.

Men dagens presentasjon fra Norske Skog vitner om at ledelsen i selskapet etter over ti års ørkenvandring har fått tilbake troen på papir.

«In need of paper,» er overskriften hvor vi får vite at intet slår en matoppskrift på papir.

«Jamie Oliver og Time Out lanserer en papirversjon av kjøkkensjefens online Food Tube merkevare,» skriver Norske Skog.

Ikke nok med det. Norske Skog forteller også at papiravisene er mediehusenes største kilde til omsetning.

«Mer enn 90 prosent av alle avisers omsetning kommer fra den trykte utgaven. Digitale versjoner er for en stor del gratis og kryssubsidiert av omsetning fra den trykte utgaven,» skriver Norske Skog.

Det opplyses også om at papir er den beste reklamekanalen, hvor kilden for påstanden er australsk undersøkelse

Halvparten av kapitalvarer som biler og hvitevarer er kjøpt med referanse til papirannonser. Papir opplyses å være fem ganger mer effektiv enn TV og ti ganger mer effektiv enn online reklame.

Norske Skog ser en bedring i markedsbalansen for avis- og magasinpapir inn i andre halvår 2015. Alle annonserte kapasitetsnedstengninger er nå gjennomført og dette gir rom for prisøkning i forhandlingene som skal skje gjennom sommeren. Selskapet fortsetter arbeidet med å kutte kostnader.

Norske Skog leverer gode tall for første kvartal, men mye av effekten skyldes refinansieringen av obligasjonsgjelden. Siden aksjen faller såpass kraftig, tyder det på at investorene hadde forventet en bedre underliggende inntjening.

  

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.