Det er tunge tider for eierne av borerigger, men spesielt tungt er det for eierne av gamle borerigger som ikke har snøballs sjans til å få oppdrag i dagens utbombede riggmarked.

«Selskapet forblir meget gearet, både operasjonelt og finansielt, etter å ha brukt cirka 835 millioner dollar (cirka 100 kroner per aksje) på vedlikeholdsinvesteringer i 2014 og 2015 på rigger som i dagens marked ikke kan regne med å få oppdrag,» skriver Pareto i sin morgenrapport dag.  

Mesteparten av de nesten syv milliarder kronene er brukt på selskapets Aker H3-rigger bygget på syttitallet. De to eldste riggene i flåten er «Blackford Dolphin» og «Byford Dolphin» som begge er bygget i 1974. Det er samme året Abba herjet på hitlistene med «Waterloo» og Magne Myrmo ble den siste vinner av et verdensmesterskap i langrenn på treski.

Det har vist seg å være en krevende øvelse å oppgradere så gamle rigger, og dette har resultert i omfattende kostnadsoverskridelser og forsinkelser på nesten samtlige prosjekter.

Kollaps i oljepris og riggmarked, kombinert med tunge kostnadsoverskridelser, har ført til at markedsverdien av Fred Olsen Energys egenkapital har falt med cirka 15 milliarder kroner (justert for utbytte) siden toppen ble nådd i september 2013. Nå er selskapet priset til 3,5 milliarder kroner. Dette er et mareritt for selskapets aksjonærer, hvor Anette S. Olsen er den største via sin kontroll av Bonheur og Ganger Rolf. Hun har vært styreleder i Fred Olsen Energy siden etableringen i 1997.

Trøsten får være at Pareto selv så sent som august i fjor mente det var potensiale for kursoppgang i aksjen i takt med at nye rigger ble levert. Siden da har aksjen falt nesten 70 prosent. I dag har Pareto hold på aksjen.

Fred Olsen Energy har også moderne rigger, blant dem sjettegenerasjons boreriggen Bollsta Dolphin som er forsinket i levering fra verftet.

«Egenkapitalen (i Fred Olsen Energy, red.anm.) er også gearet mot kontrakten på nybygget Bollsta Dolphin hvor en endring av kontrakten ser ut til å være et sannsynlig scenario,» skriver Pareto.

Den siste rapporten tydet på en seks måneder forsinkelse og at riggen ville bli levert i tredje kvartal i år. Det amerikanske oljeselskapet Chevron har leid inn riggen til den meget gode raten på 560.000 dollar dagen, men Chevron har rett til å kreve lavere rater ved forsinkelser.

Med markedsrater i dag rundt 300.000 dollar dagen, som knapt dekker driftskostnadene, behøver man ikke være rigganalytiker for å se at Chevron kommer til å bruke forsinkelsene for hva det er verdt for å få ned raten. Alle oljeselskaper prøver desperat å komme seg ut av slike borekontrakter for å få ned kostnadene.

Det var meningen at Bollsta skulle bli en pengemaskin med en inntjening per aksje på 66 kroner per år de neste 2,5 år gitt en dagrate på 560.000 dollar dagen. Nå skal Fred Olsen Energy være heldig dersom riggen slipper unna opplag.

Det får vi trolig vite mer om i morgen da selskapet legger frem tallene for andre kvartal.  

 

Se også:

Franske arkitekter vil bygge tårn i Sahara
Byggetid: 50 år.
01:31
Publisert:
 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.