- Har du råd til å gå uten slips, da går det veldig bra for deg. Det har vært dårlige tider i ett år nå, det er restruktureringer i offshore og alle selskaper og investorer har tilpasset seg lavere priser, sier Morten Astrup. Han forvalter verdier for fire milliarder kroner i Storm Capital Management, og er på kjøperen under konferansen.

- Jeg forsøker å gjøre livet enklest mulig med hensyn til klær,og nesten alle nyinnkjøp har kommet i form av velment tvang fra mine nærmeste. Dette er Norge-slipset mitt, som jeg har liggende på kontoret i Oslo, sier Astrup om sitt blått- og gråstripede Paul & Shark-slips med en diskret hvit hai på tuppen av slipset.

Liker Hermes

- Jeg har et veldig bevisst forhold til slips, sier Trym Skeie i oljeserviceselskapet TTS Group. 

- I dag har jeg på meg et slips fra Petronius, men jeg har også mange Hermes-slips i skapet hjemme. Jeg liker best blåfargede slips, gjerne med mønster som ligner millimeterpapir eller andre ingeniørtegn, sier han. 

Hermes-slipsene Skeie er glad i, er eksklusive silkeslips til om lag 1500 kroner stykket, gjerne omtalt som "powerties". Onsdag var det mange slike slips rundt halsen til Pareto-ansatte.  Slipsene er kjent for mønster av små objekter som er så barnslige at det bare er toppledere som kan komme unna med det. Mønstrene blir ikke synlige før på nært hold, og er alt fra symboler til kameler og marihøner. DNO-sjef Bjørn Dale hadde pyntet seg med sistnevnte i går. Merket har også en egen app som heter «Tie break»,  som skal redde den hardtarbeidene finansmann fra uendelig lange møter og skuffende stevnemøter med videoer og spill.

Se slips-video fra Pareto-konferansen:

Kledd for krise
Deltakerne på Paretos oljekonferanse er kledd for krise
00:58
Publisert:
 

Ferragamo er det nye

Mens John Fredriksen ofte blir sett med Hermes-slips, er det ifølge administrerende direktør Ole Hjertaker i Ship Finance et nytt it-merke på markedet:

- Jeg har et slips med små hunder på fra Ferragamo. Ferragamo er det nye nå, sier han om merket som ble sett på hedgefondforvaltere og ansatte i private equity. 

Oljeanalytiker Trond Omdal i Pareto anslår at rundt to tredjedeler av deltakerne har strammet seg opp. Selv har han ikke rukket å stramme knuten etter en hektisk første dag på konferanse.

 Endret motebilde

Administrerende direktør Torstein Selvik i Ace Capital droppet både dress og slips onsdag.

- Jeg har gått med pen dress fire år på rad, men i år er det en litt mer avslappet stil for meg. Jeg skal videre til New York, og da er det deilig å slippe stive klær. Jeg var veldig trøtt da jeg sto opp i morges, og orket ikke ta på meg fin dress. I tillegg har jeg vondt i ryggen, sier bergenseren.

- I næringslivet har kleskoden blitt mer avslappet etter den digitale it-revolusjonen. Selv i New York, San Francisco og Boston går mange uten dress. Det er vanskelig å si om det er en god utvikling, en venn av meg går med slips til midnatt fordi det får ham til å jobbe bedre og være mer fokusert.

Foretrekker dongeri

Selvik synes stilen blant deltakerne er penere i år enn tidligere.

- Folk kler seg penere for å ta det mer alvorlig, det er som Berlin på 1920-tallet. Det har en effekt å kle seg pent, sier Selvik.

Trym Skeie er enig i at tidene har endret seg. 

- Folk gikk mer med slips før, og det har nok noe med motebildet å gjøre. Torsdag går jeg nok uten slips, sier han.

Mons Aase i offshorerederiet Dof i Bergen tar lett på kleskoder i det daglige.

- Jeg har slipset i bagen. På kontoret går vi jo bare med dongeribukse, sier Aase i DOF om slipset han hadde tenkt å ta på seg onsdag.

- Forventet

Førstelektor Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen mener det er en forventning om at det lønner seg å kle seg mer konservativt i dårlige tider.

- Og fordi folk er redde, så kler de seg opp. De får ikke stått fram med individualiteten sin via klærne, sier han.

- Å kle seg etter konvensjonene er å gi anerkjennelse til institusjonen og den anledningen du er i. Når man gjør det, så plasserer man seg også som den svake part, mens den som eier og kan kjøpe av deg, kan komme på møte i shorts, sier Tangen.

Les også: Et dårlig råd

Millionutbytte for Northug

- Oljeprisen minner om en berg- og dalbane (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.