Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Are Traasdahl. Bildet er tatt i 2006. Foto: Kristine Nyborg
Are Traasdahl. Bildet er tatt i 2006. Foto: Kristine Nyborg les mer

Telenor

Norsk gründer får 1,5 mrd. for teknologiselskap

Telenor betaler over tre milliarder kroner for teknologiselskap startet opp av norske gründere.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Telenor Group inngikk fredag en avtale om kjøp av rundt 95 prosent av markedsførings- og teknologiselskapet Tapad.

Telenor betaler 360 millioner dollar for selskapet på en gjeld- og kontantfri 100 prosent basis. Summen tilsvarer over tre milliarder kroner når kontantbeholdningen og gjelden holdes utenom.

Tapad ble grunnlagt av de to nordmennene Are Traasdahl og Dag Liodden i 2010, og de to styrer nå selskapet som henholdsvis konsernsjef og teknologidirektør.

Traasdahl har blant annet vært med i TV2-programmet «Eventyrlige nordmenn». Tapad ligger også på 39. plass på Forbes' liste over USAs mest lovende selskaper.

Traasdahl eier nesten halvparten av selskapet, totalt 46,5 prosent, og får dermed  hele 1,45 milliarder kroner for sine aksjer i Tapad. Traasdahl kommer til å fortsette som investor i selskapet, sammen med Liodden, med en eierandel på til sammen fem prosent.

Traasdahl, nåværende administrerende direktør, og Liodden, teknologiansvarlig, forsetter i sine nåværende stillinger i selskapet.

  Sikrer digital markedsføringskompetanse

De andre selgerne i transaksjonen er FirstMark Capital, Firsthand Technology,Avalon Ventures, WPP og Metamorphic Ventures.

Ifølge meldingen har Tapad med sin teknologi etablert seg som markedsleder i USA gjennom å gi annonsører en presis og enhetlig måte å nå sine målgrupper på, på tvers av ulike plattformer og skjermer.

«Kjøpet posisjonerer Telenor i det raskt voksende markedet for annonserings- og markedsføringsteknologi, og sikrer også viktig kompetanse innen digital markedsføring og analyse», skriver Telenor i en melding mandag.

  Vokser raskt

«Tapad har utviklet en unik teknologi som forenkler og sikrer enhetlig markedsføring fra annonsører til forbrukere på tvers av ulike enheter, inkludert smarttelefoner, nettbrett, datamaskiner og nettilknyttede TV-er.

- Gjennom kjøpet av Tapad tar Telenor en viktig posisjon i det raskt voksende markedet for markedsføringsteknologi. I tillegg sikrer Telenor seg viktig kompetanse innenfor digital markedsføring og analyse. Jeg mener at vi kan skape betydelige verdier ved å bruke denne typen teknologi og teknologisk innsikt for å forbedre vår mobilvirksomhet. Dette er en teknisk plattform som kan brukes for å gi oss enda bedre kundeinnsikt, i tillegg til at den vil være en viktig brikke i arbeidet med å utvikle nye forretningsområder, sier, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor i en kommentar.

Gjennomføringen av transaksjonen avhenger av regulatorisk godkjennelse, og ventes å bli sluttført i første kvartal 2016.

Les også: Asia i dag: Industri i krise i Kina

DN Investor Nervøs start i Asia  

TELENOR ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Finans Telenor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.