Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Opera-gründer Jon von Tetzchner var imot å sette «til salgs» på Opera, men er overrasket over at det har tatt så lang tid å selge. Foto: Øyvind Elvsborg
Opera-gründer Jon von Tetzchner var imot å sette «til salgs» på Opera, men er overrasket over at det har tatt så lang tid å selge. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

IT

– Har prøvd å selge Opera siden jeg sluttet

Opera-gründer Jon von Tetzchner er overrasket over at selskapet ennå ikke er blitt kjøpt opp. Fredag stanset oppkjøps­rykter aksjehandelen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Opera Software

Norsk nettleserselskap med 350 millioner brukere globalt, de fleste av dem på mobil.

Har bygget et stadig større økosystem rundt sin nettleser, med blant annet reklamenettverk og egen app-butikk.

Selskapet har partneravtaler med svært mange globale utstyrsprodusenter om mobiloperatører.

Notert på Oslo Børs med en markedsverdi på syv milliarder kroner.

Drøyt 1000 ansatte, hovedkontor i Oslo.

Vis mer

Operas utvikling

1994: Telenor-ansatte Jon von Tetzchner og Geir Ivarsøy startet med kodeskriving.

1995: Startet selskapet Opera Software.

1996: Første nettleserversjon lagt ut til nedlasting.

1998: Start på utvikling på tvers av operativsystemer (Project Magic).

1999: Operas første nettleser til håndholdt pc, pda.

2000: Fikk første investorer.

2001: Første nettleser til telefon i 2001 (Nokia 9210).

2004: Børsnotering.

2005: Opera Mini lanseres.

2006: Operas nettleser på Nintendo DS, og senere på Wii.

2009: 100 millioner aktive brukere – et viktig langsiktig mål.

2010: Jon von Tetzchner går av som toppsjef, Lars Boilesen tar over.

2010: Opera gjør sitt første oppkjøp, AdMarvel, og går inn i mobilreklame.

2014: Selskapet kjøper AdColony, som driver med videoreklame på mobil.

2015: Opera har 350 millioner brukere og nær 1500 ansatte.

Vis mer
Fredag steg Opera Software-aksjen nesten seks prosent på en halvtime før Oslo Børs stengte handelen like før klokken halv 11.

Aksjehandelen ble pauset fem minutter etter at nyhetsbyrået TDN Finans hadde sendt ut en nyhetsmelding om at meglerhuset Arctic Securities hadde varslet sine kunder om at en kinesisk avis skrev at det kinesiske it-selskapet Qihoo 360 ønsker å kjøpe Opera.

Etter at Børsen hadde konferert med selskapet, ble all handel suspendert mens man ventet på en melding fra selskapet.

Den kom ikke før Børsen stengte.

– Man har prøvd å selge Opera siden jeg sluttet. Jeg er egentlig overrasket over at det har tatt så lang tid, sier Jon von Tetzchner.

Han sluttet som toppsjef i 2010 etter 15 år i selskapet. Han har solgt seg helt ut og er i gang med å lage en ny nettleser, Vivaldi.

Ikke sett opp skilt

Som gründer og sjef for Opera Software fikk Jon von Tetzchner et rykte på seg for å være mot salg av selskapet.

– Det jeg alltid sa, var at man ikke skulle sette opp et skilt med «til salgs». Det passer ikke for et selskap med ambisjoner. Men eventuelle bud måtte vurderes av alle parter, sier han til DN på telefon fra Island.

Von Tetzchner understreker at han ikke vet noe om eventuelle salg av selskapet nå.

Få har signalisert så tydelig som Opera Software at de er til salgs. I august ifjor varslet selskapet at flere aktører hadde vist interesse for å overta. Alle de største har vært nevnt som kandidater: Microsoft, Twitter, Yahoo, Google og Facebook, samt kinesiske giganter som Baidu, Tencent, Cheetah Mobile og Alibaba.

Opera har likevel ikke fått noe særlig løft av oppkjøpsutsiktene. Selskapet har slitt på Børsen det siste året og er halvert i verdi, særlig på grunn av kraftig nedgang i Operas største marked, Russland. Konsernsjef Lars Boilesen har ikke innfridd egne salgsmål og måtte sende resultatvarsel til markedet to ganger ifjor.

Opera vokste til 100 millioner brukere i 1995, da von Tetzchner gikk av som sjef, og har siden vokst til 350 millioner.

– Vi var jo der for å endre verden, for et åpent internett og for at alle skulle ha tilgang til internett, sier von Tetzchner, som med Opera mini var med på å gi mange mennesker sin første internettopplevelse.

Kinesisk gigant

Qihoo 360 er ukjent for de fleste nordmenn, men har 500 millioner nettbrukere og 800 millioner mobilbrukere. Selskapet har 5700 ansatte, har hovedkontor på Cayman Island og er notert på New York-børsen. Kjerneområder er sikkerhetsløsninger for mobil og nett.

Kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl i Opera ønsker ikke å kommentere hverken von Tetzchners kommentar eller hva slags melding som er i vente fra Opera.

 

LES OGSÅ OM:

Magasinet: Arvingene som valgte sin egen vei

Eiendom: Traff blink med ny annonseteknologi

Rettsmaraton mot Ihus

31-åring banktopp på rekordtid

 

SE PÅ DNTV: Se det vanvittige kaoset rundt årets Burgund-slipp

 

 

Finans Uro i markedene Opera Software Oppkjøp IT
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.