Mens Volkswagen-konsernet har satt av flerfoldige milliarder for å håndtere dieseljuksskandalen, vokser misnøyen blant aksjonærene, som har sett verdiene forvitre.

Nå tar oljefondet og toppsjef Yngve Slyngstad bladet fra munnen.

I et intervju med søndagsutgaven til tyske Frankfurter Allgemeine påpeker Slyngstad at Volkswagen og hovedaksjonæren, familien Porsche-Piech, har for mye innflytelse og ikke lytter til de mindre aksjonærenes bekymringer.

- Jeg tror ikke familien ønsker å endre noe i eierskapsstrukturen. Vi har ikke inntrykk av at de ønsker å lytte til andre Volkswagen-aksjonærers bekymringer, sier han til avisen, ifølge Bloomberg.

Gjennom selskapet Porsche Automobil Holding SE, kontrollerer Porsche-Piech-familien 50,73 prosent av de stemmeberettigede aksjene i Volkswagen-konsernet, men bare 30,5 prosent av aksjekapitalen.

Les også: - Vi løy ikke

Oljefondet, som har strenge etiske retningslinjer blant annet hva gjelder investeringer og forurensning, mener den sterke eierkonsentrasjonen gir de mindre aksjonærene en betydelig ulempe midt oppi dieseljuksskandalen.

- Dette kan ikke være en rollemodell for Tyskland, sier Slyngstad, ifølge Bloomberg.

Oljefondet, som eier 1,2 prosent av Volkswagen-konsernet, har også tidligere kritisert selskapets eiersstruktur. Sist i 2009, under oppkjøpskampen som endte med at Porsche og Volkswagen fusjonerte.

Volkswagen-aksjen har vært under hardt press i kjølvannet av skandalen, der selskapet har hatt programvare i enkelte diesel-motorer som manipulerer utslippsdata når testet.

Det siste året har selskapets verdi nær halvert seg, og er ned 43 prosent til 37,3 milliarder euro.

Fredag varslet Volkswagen at offentliggjøring av årsresultatene og selskapets generalforsamling ville bli utsatt på grunn av den pågående etterforskningen av utslippsskandalen. Bloomberg ser dette som et tegn på at konsernet ikke har oversikt over omfanget av de økonomiske konsekvensene ved saken.

Les også: Volkswagen utsetter årsregnskap

Volkswagen har allerede nedjustert sine resultatmål og satt av 6,7 milliarder euro for å reparere omlag 11 millioner biler verden over.

Tidligere i år avviste amerikanske myndigheter imidertid Volkswagens første forslag til hvordan selskapet ville bøte på skadene, ifølge Bloomberg.

Les også: Forbereder seg på prisfall etter dieselforbud
Sjelden Ferrari auksjonert for over 300 millioner
Nekter å selge Tesla til uhøflig kunde  

Se DN Tv: Det finnes (dessverre) ikke ett rasjonalt argument for å kjøpe denne bilen
Det finnes (dessverre) ikke ett rasjonelt argument for å kjøpe denne bilen
Ikonet Ford Mustang er tilbake. Og denne gangen på norske veier.
01:59
Publisert:
 



 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.