Etter en budprosess den siste helgen i januar, ble den lønnsomme delen av Western Bulk, WB Chartering, solgt til selskapets hovedaksjonær.

Et datterselskap av Christen Sveaas’ Kistefos betalte 16 millioner dollar (138 millioner kroner) for WB Chartering. I tillegg overtok det ansvaret for et obligasjonslån.

Japanske rederier har leid ut tilsammen 23 tørrlastskip i 60.000-dødvekttonnsklassen til WB Shipowning. Det eies fortsatt av det børsnoterte selskapet Western Bulk, som har skiftet navn til Bulk Invest.

Gjennom selskapet Kistefos er Christen Sveaas fortsatt største aksjonær i Western Bulk.
Gjennom selskapet Kistefos er Christen Sveaas fortsatt største aksjonær i Western Bulk. (Foto: Dagens Næringsliv)
På dagens fraktmarked taper Western Bulk/Bulk Invest over en million dollar i uken på disse kontraktene. Foreløpig er bare 15 av de 23 nybyggene levert, og tapene vil øke etterhvert som alle skipene ferdigstilles.

Behandles før påske

Seks av rederiene krever i en begjæring om midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete at Sveaas-selskapet leverer tilbake aksjene i WB Chartering. Rederiene, som eier syv av de 23 innleide skipene, krever også arrest i aksjene.

De mener salget til Kistefos skjedde til underpris, noe som i realiteten er et ulovlig utbytte, og at handelen har forverret morselskapets likviditet.

– Vi har fått spørsmål fra retten om å være tilgjengelige for at saken kan behandles før påske. Det sier advokat Kristian Lindhartsen i Kyllingstad Kleveland Advokatfirma, som representerer de japanske rederiene.

Men parallelt arbeider Western Bulk/Bulk Invest for å få istand et forlik. Rederiets styremedlem Rolf A. Wikborg opplyser at det mandag møter motpartene i Tokyo.

– Vi presenterer det vi mener er et godt tilbud til en minnelig løsning. Jeg håper det skal være mulig å komme til enighet slik at vi unngår en rettslig prosess hvor alle taper, sier Wikborg.

Han tror de norske advokatene som representerer noen av japanerne gjør sine kunder en bjørnetjeneste ved å gå til retten og be om midlertidig forføyning.

Ga tilbud

Ifølge Lindhartsen tilbød japanerne Western Bulk en avtale om reduserte rater for skipene 27. januar. Ratekuttet skulle kombineres med kapitaltilførsel fra Western Bulks eiere.

Han viser til at Western Bulk planla å gjennomføre en kapitalutvidelse på 15 millioner dollar. Kistefos hadde garantert for ti millioner dollar av dette beløpet.

– Konkursfaren har økt, sier advokat Kristian Lindhartsen.
– Konkursfaren har økt, sier advokat Kristian Lindhartsen.
– Denne løsningen ville gitt selskapet en sunn økonomi de neste to årene, sier Lindhartsen.

Advokaten reagerer på at Western Bulk to dager etter at de japanske rederiene fremla tilbudet, igangsatte salget av WB Chartering. Allerede mandag 1. februar var Chartering solgt til Kistefos Equity Operations.

Western Bulk/Bulks Invests administrerende direktør Jens Ismar mener denne beskrivelsen ikke er korrekt:

– Det forelå ikke noe helhetlig, skriftlig tilbud fra japanerne 27. januar. Det pågikk en utveksling av synspunkter på mulighetene for selskapet i lys av utviklingen i tørrlastmarkedet. Dette var en dialog som hadde holdt på siden ifjor høst.

– De japanske rederiene indikerte at de kunne være villig til å redusere ratene noe. Men problemet var jo at markedet falt mye mer. Utviklingen gjorde det umulig å fylle det gapet som det fallende markedet hadde skapt. Derfor ble salgsprosessen igangsatt, sier Western Bulk-sjefen.

«Medfører ikke riktighet»

Lindhartsen sier at hans klienter har en annen oppfatning av disse forhandlingene enn Ismar.

Men Ismar får støtte av Kistefos’ konsernsjef Bengt A. Rem:

– Som styremedlem i Bulk Invest er jeg ikke kjent med at det forelå noe tilbud fra japanerne den 27. januar. Det medfører rett og slett ikke riktighet. Det var, og hadde vært, dialog med japanerne, men det var ikke noe i den dialogen som forandret situasjonen for Bulk Invest, sier Rem.

Lindhartsen mener hovedaksjonær Sveaas har overtatt den delen av Western Bulk som tjener penger til godt under markedspris. Han sier at saken også har en moralsk side. De japanske rederiene oppfatter Bulk Invests og hovedaksjonærens handlinger som uredelige og i strid med god forretningsskikk.

Det lyktes ikke DN å få noen kommentar fra Christen Sveaas fredag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.