Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Norgesgruppen-sjef Tommy Korneliussen la frem 2015-tallene onsdag ettermiddag.
Norgesgruppen-sjef Tommy Korneliussen la frem 2015-tallene onsdag ettermiddag. les mer

Dagligvare

600 millioner i utbytte for Kiwi-eier

Handelshuset bak matkjedene Kiwi, Meny og Joker fortsetter veksten. Nå økes utbyttet til Johannson-familien og de andre eierne.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Inntektene økte fra 71,4 til 76,2 milliarder kroner i fjor, noe som tilsvarer 6,7 prosent.

Overskuddet før skatt økte fra 2,6 til 3,0 milliarder kroner.

- 2015 har vært et spesielt år, men også godt for oss. Priskonkurransen har vært sterk, og den har blitt drevet av Kiwi som fikk en god vekst. Norgesgruppen fikk en samlet vekst i fjor på seks prosent, og den sammenlignbare veksten ble 3,4 prosent. Det er vi svært glad for, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

Eierne i Norgesgruppen, med Johannson-familien i spissen, kunne ta ut 600 millioner kroner i utbytte i fjor. Året før var utbyttet 524 millioner kroner.

I fjor ble Norgesgruppen kvitt én konkurrent ettersom at Ica solgte seg ut av det norske markedet.

- Ica forsvant ut av det norske markedet i fjor, det var ikke en stor overraskelse for oss ettersom prosessen pågikk i et par år. Norgesgruppen fikk 50 butikker etter salget av Ica til Coop, og det har vært vellykket for oss, påpeker Korneliussen.

Fjoråret var også preget av sterk priskonkurranse spesielt frem mot jul.

- Sterk priskonkurranse har bidratt til den laveste veksten i markedet på flere år. Lavere priser i KIWI er en investering for framtidig vekst, og omsetningsutviklingen viser at KIWI får stadig flere nye kunder, fremkommer det i årsrapporten.

Bunnpris og Norgesgruppen har inngått en utvidet avtale om levering og distribusjon fra 1/1 2017 etter at Bunnpris har vært hos Rema og Reitan i fem år.

- De ville ha bredere vareutvalg og distribusjon, påpeker Korneliussen.

Les også: Rema-Reitan tar nytt milliardsprang

Med en markedsandel på over 40 prosent har Norgesgruppen aldri hatt større innflytelse over det norske matmarkedet enn nå. Handelshuset bak matkjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker økte ifjor markedsandelen med 1,3 prosentpoeng og kontrollerer nå 41,2 prosent av dagligvaremarkedet, ifølge Nielsens dagligvarerapport.

- Vi er glad for og stolte av å ha økt vår markedsandel til 41,2 prosent i fjor. Så får vi se hvordan det går i 2016, sier konsernsjefen.

Les også: Meny og Kiwi kaster Hattings pølse- og hamburgerbrød ut av butikkene

Norgesgruppen er eid av Johannsonfamilien, og handelshuset kontrollerer også matvaregrossisten Asko, som dominerer storhusholdningsmarkedet.

Mat for 164 milliarder

l I 2015 ble det solgt dagligvarer i Norge for 164 milliarder kroner eksklusiv moms, noe som er en vekst på 2,6 prosent.

l Det norske dagligvaremarkedet består av tre store grupperinger pluss Bunnpris etter at Ica forlot Norge ifjor.

l Norgesgruppen, som eier matkjedene Kiwi, Meny, Joker og Spar, har en markedsandel på 41,2 prosent.

l Coops kjeder fikk en markedsandel på 27,9 prosent etter oppkjøpet av Icas butikker, mens Rema har 24,2 prosent av dagligvarehandelen og Bunnpris 3,9 prosent.

(Kilde: Dagligvarerapporten 2016/Nielsen)

Vis mer

 

 

Resultat Norgesgruppen (tall i milliarder kroner) 2015 2014
Inntekter 76,2 71,4
Driftsresultat 3,2 2,9
Resultat før skatt 3,0 2,6
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Finans Handel Matindustri Norgesgruppen Rema Coop Dagligvare
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå