Denne uken sendte SEB ut brev til vel 4300 vanlige kunder med informasjon om at kundeforholdet overføres til DNB. Der heter det at kundene som berøres «er hovedsakelig privatpersoner med boliglån og innskuddskonti».

- Vi har valgt å rendyrke vår strategi i Norge, som er å tilby finansielle tjenester og rådgivning til større selskaper og institusjoner, samt familier med behov for bred finansiell rådgivning. Vi er opptatt av at kundene skal få best mulig tjenester, og behovene til de kundene som nå overføres vil bli godt håndtert av DNB, sier kommunikasjonssjef Camilla Fahlstrøm Harris i SEB til DN.

Hun opplyser at det dreier seg om rundt 4.300 kunder, men vil ikke fortelle hvor mange norske kunder den børsnoterte svenske banken har. 

- Vi måler normalt ikke vår virksomhet i antall kunder. Vi er opptatt av å være best på å betjene de kundesegmentene som vi er rettet inn mot, som er større selskaper og institusjoner, samt familier med behov for bred finansiell rådgivning, sier hun.

Ikke første gang

Det er ikke første gang SEB har ønsket å kvitte seg med vanlige bankkunder. I 2013 skrev DN at banken aktivt tok kontakt via epost med 7,000 bankkunder med under én million kroner i innskudd, og anbefalte dem om å flytte til en annen bank. I tillegg ble innskuddsrenten kuttet kraftig, og et gebyr innført. Den saken fikk SEBs konsernsjef Annika Falkengren til å reagere.

Les også:  SEB kaster ut «fattige nordmenn»

- Denne saken var utrolig trist, og eposten var utrolig dårlig formulert, det må jeg si, sa Falkengren.

Tilbyr «konkurransemessige betingelser»

I det ferske kundebrevet DN har fått tilgang til heter det at DNB «vil tilby konkurransemessige betingelser» for kundeforhold som overføres fra SEB og den svenske banken «beklager eventuelle ubeleiligheter».

Personmarkedssjef Trond Bentestuen i DNB forteller at kundekjøpet er en lite, men god låneportefølje. 

-  Vi har mål om en moderat vekst innenfor boliglån de neste årene, og kjøp som dette bidrar til det i tillegg til organisk vekst. DNB har ikke kjøpt andre porteføljer som denne i år, skriver Bentestuen i en epost.

SEBs hjemmemarkeder er Norden, Tyskland og Baltikum, og banken kom til Norge i 1990-årene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.