Torsdag morgen melder oppdrettsgiganten Marine Harvest om at selskapet, støttet av hovedaksjonær John Fredriksen, går inn i brønnbåtmarkedet.

Sammen med det Fredriksen-dominerte offshorerederiet Deep Sea Supply, vil et felles samarbeidsselskap (J/V) bygge, eie og drifte båtene.

Les mer: Gjør Marine Harvest til skipsreder

- Enorme marginer

Konsernsjef Alf-Helge Aarskog i Marine Harvest er sterk tro på at satsningen vil få ned kostnadene knyttet til bruk av brønnbåter i oppdrettsnæringen.

- Vi ser store muligheter for besparelser. Dette er et marked med enorme marginer som vi kan tappe inn i, sier Aarskog til TDN Finans torsdag.

Marine Harvest kunngjorde torsdag at de går inn i et JV sammen med Deep Sea Supply for å starte et rederi med navn DESS Aquaculture Shipping, som varsler bygging av en brønnbåt, med opsjon på ytterligere tre.

Vil standardisere

Rederiet sikter på å gå inn i markedet med sin første brønnbåt i tredje kvartal 2017.

- Vi vil være i stand til å standardisere og effektivere driften. Jeg tror virkelig at det her kan bli veldig bra både for Marine Harvest, Deep Sea og bransjen generelt, sier Aarskog.

Konsernsjef Jon Are Gummedal i Deep Sea Supply sier brønnbåtnæringen er en umoden industri med store muligheter for økt effektivitet.

- Det er store stordriftsfordeler i denne næringen. Vi vet at operasjonskostnadene er ansett som høye, samtidig som marginene er veldig sterke, sier Gummedal.

Sparer tid og plass

Ved siden av å levere brønnbåttjenester vil rederiet levere fôr og slaktebåter, et nytt konsept. Bruk av slaktebåter innebærer at man slakter fisken på merdkanten og frakter den derfra.

- Sammenlignet med å frakte levende fisk er dette plassbesparende, og reduserer sjansen for spredning av sykdommer og lus, sier Aarskog, som sier selskapet allerede har eksperimentert med slaktebåter og har designet på plass.

Han bekrefter at dette innebærer at selskapet ikke vil få en driftsdirektør for shipping, en stilling selskapet tidligere har lyst ut.

Styreleder Ole-Eirik Lerøy i Marine Harvest. Foto: Ida von Hanno Bast
Styreleder Ole-Eirik Lerøy i Marine Harvest. Foto: Ida von Hanno Bast (Foto: Dagens Næringsliv)

- Vi har funnet en bedre løsning. Dette er et samarbeid med en virksomhet som kan operere skip og som allerede er effektive og konsentrerer seg om kostnader. Jeg tror dermed en slik løsning er bedre, sier han.

- Ikke tilfeldig

Styreleder Ole-Eirik Lerøy i Marine Harvest ser flere fordeler ved å samarbeide med et annet selskap der største eier er John Fredriksen.

- Det er ikke tilfeldig at vi begge har samme hovedaksjonær. Det er lettere å ta opp tråden med noen som jobber etter samme retningslinjer, har det samme fokuset og samme grunnleggende strategi, sier Lerøy til TDN Finans torsdag.

Han understreker at selskapet har vurdert en rekke forskjellige muligheter knyttet til integreringen av shipping-virksomheten i selskapet.

- Vi har vurdert mange alternativer og ser at dette er en god match. Vi linker opp med et selskap som er kostnadsledende, som har infrastrukturen i orden og som vi ser vi har en god kjemi og felles forståelse med, sier Lerøy.

- Game changer

Han sier brønnbåtaktiviteten er blitt viktigere og viktigere for de samlede operasjonene til selskapet.

- Marine Harvest er helintegrert og ønsker størst mulig kontroll over verdikjeden. Vi ser samtidig at vi blir en bedre kjøper av eksterne tjenester ved at vi har mer kunnskap om operasjonen og det vi driver med. Jeg mener denne avtalen er en «game changer» som vil drive bransjen fremover og setter fart på utviklingen på shippingsiden, sier han.

Han sier det neste feltet Marine Harvest vil integrere inn i virksomheten er markedsføringsdelen.

- Vi har bare begynt å skrape overflaten av mulighetene som ligger innen branding, konseptutvikling, produktutvikling og så videre, så her er det store muligheter, sier han.

Markedet later til å ta nyhetene fra selskapets kapitalmarkedsdag med stoisk ro.

Marine Harvest går mot strømmen på Oslo Børs og er ned 1,2 prosent til 138,30 kroner, mens hovedindeksen stiger 0,3 prosent.

Følg markedet på DN Investor

Les også:  Analytikere:  - Positivt for alle lakseoppdrettere

Asia i dag: «Abenomics» på dødsleiet?

Luftfartstilsynet forbyr all flygning med Super Puma

Fete lønninger i nytt statlig veiselskap (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv:
Dette lager stjernekokkene når de er lei av å lage mat
Pasta Carbonara er Michelin-kokk Sven Erik Renaas nødløsning når han er lei av å lage mat. Hemmeligheten for å forvandle de enkle ingrediensene til en perfekt pastarett ligger i teknikken, ikke arbeidsinnsatsen.
00:53
Publisert: