– Vi har aldri hatt fullere fly, sier Bjørn Kjos.

Han la frem regnskapet for årets tredje kvartal torsdag morgen på Aker brygge i Oslo. Norwegian har et overskudd etter ni måneder på 1,2 milliarder kroner, mot 780 millioner kroner i samme periode ifjor.

Kursløft for Norwegian på Oslo Børs  

Trafikktall viser at 91 av 100 seter var utsolgt i den viktige sommerperioden fra juli til september. Det er høyeste nivå for selskapet i sommersesongen noensinne og viser at kundene strømmer til hvis billettene er billige nok.

De siste månedene er Kjos spesielt fornøyd med utviklingen på langdistanse. Han peker på rutene fra Paris-CDG til New York, Fort Lauderdale og Los Angeles som ble startet i juli.

– Flere av disse avgangene har vært helt utsolgt. De er stappfulle, sier Kjos om oppstarten.

Nytt slipp i vinter

Neste år blir langdistanseflåten med Boeing 787 Dreamliner nær doblet fra 11 til 20 fly.

Utvidelsene på langdistanse vil skje i tre etapper:

  • Noen av de nye flyene skal brukes til å utvide tilbudet på eksisterende ruter med flere avganger, blant annet fra Oslo, London og Paris.
  • Norwegian har lansert oppstart av flyruter fra Barcelona til New York (Newark), Fort Lauderdale, San Fransisco (Oakland) og Los Angelens i juni 2017.
  • Så vil Norwegian annonsere nye ruter med oppstart neste høst. Først kan det bli flere ruter til USA og senere vil antakelig noen av rutene gå til helt nye kontinenter, som Sør-Amerika. Kjos sier de nye rutene vil bli annonsert i løpet av vinteren.

– Vi ønsker å kunne selge billetter minst 12 måneder frem i tid og passasjerene må kunne velge avreise fordelt over tre-fire måneder. Det vil si at nye destinasjoner med oppstart neste høst antakelig blir lansert på nyåret 2017, sier Kjos.

Selskapet ser mest på flere muligheter i USA i første omgang.

– Vi kan fly mer mellom USA og Europa, det er flere destinasjoner vi ikke dekker i dag, sier Kjos.

Kjos har tidligere snakket om at selskapet ønsker å fly til helt nye kontinenter, som Sør-Amerika eller lengst sør i Afrika. For eksempel kan de Spania bli knutepunkt for ruter til og fra Sør-Amerika.

Til TDN Finans sier Kjos at Chile og Argentina er de mest sannsynlige landene å fly til i Sør-Amerika, med oppstart i 2018. Brasil er mindre aktuelt, på grunn av politiske utfordringer i landet.

Ved utgangen av 2018 vil Norwegian ha 32 Boeing 787 Dreamliner-fly. Til sammenligning har SAS 16 langdistansefly i dag.

Venter på Washington

En oppstart av ruter fra EU-området til andre kontinenter enn Nord-Amerika må skje gjennom et flyselskap i EU, og Norwegian har etablert et datterselskap i Irland med egen driftstillatelse. Et problem er at USA ikke har gitt sin godkjennelse til selskapet i Irland, to og et halvt år på overtid.

Les hvorfor Kjos trenger «ja» i USA (DN+): Begynner å haste for Kjos dnPlus

En løsning for Norwegian kan være å bruke ulike selskaper til ulike deler av virksomheten, men fly i det irske selskapet vil ikke kunne brukes til og fra USA før en godkjennelse i Washington foreligger.

Kjos: Fantastisk potensiale i langdistanse
Norwegian presenterte sitt beste resultat noensinne under resultatfremleggelsen for tredjekvartal 2016 torsdag. Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier det er et fantastisk potensiale for videre vekst på langdistanse.
02:15
Publisert:
 

Les også: Bankene rapporterer om økt etterspørsel etter boliglån (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.