Sportsvarehusene XXL gjorde det svakere enn ventet i årets tredje kvartal, viser selskapets kvartalsrapport som ble lagt frem onsdag.

Resultatet før ned- og avskrivninger (ebitda) endte på 214 millioner kroner, mens det var ventet 230 millioner kroner, ifølge analytikerestimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

Også omsetning, driftsresultat og resultat før skatt var svakere enn ventet (se tabell nederst i saken).

XXL-sjefen påpeker at varmt høstvær i alle regioner ikke akkurat bidrar til å selge vinterprodukter som jevnt over har en høyere margin.

- Analytikerne burde kjøpe seg et termometer og se på gradestokken. Vi selger ikke mange dunjakker når det er pluss 12, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch.

Sportsvarehusene hadde en omsetningsvekst på 19 prosent i kvartalet sammenlignet med samme kvartal ifjor. Veksten ble drevet av etablering av nye butikker og av økt netthandel.

Selskapet hadde 58 butikker ved utgangen av kvartalet, som er en vekst på 10 butikker sammenlignet med samme tidspunkt ifjor.

September ble imidlertid en utfordrende måned for selskapet på grunn av usedvanlig varmt vær i alle regioner det opererer i. Dette påvirket veksten i allerede eksisterende varehus og i bruttomarginen.

Selskapet oppnådde likevel økt markedsandel i hovedmarkedene i Norge og Sverige i løpet av kvartalet.

- Det er riktig at vi leverer under forventningene, men vi tar markedsandeler, sier Steenbuch.

Flere butikker

I kvartalsrapporten opplyser selskapet at det har inngått de to første leiekontraktene i Østerrike. «Østerrike er et attraktivt marked med fire markerte sesonger, merke- og service-orienterte kunder og med et konkurransemessig landskap som ligner de nordiske», skriver XXL i en pressemelding onsdag.

Selskapet har signert leiekontrakter for 12 nye butikker i år, hvorav syv er i Norge, to i Sverige og tre i Finland. Dette inkluderer de seks butikkene som var åpnet ved utgangen av tredje kvartal.

I 2017 har selskapet mål om å åpne ytterligere ni til tolv butikker.

XXL har også startet med netthandel i Danmark. Oppstarten har vært preget av aggressiv prising og høye markedsføringskostnader og vil ifølge selskapet selv gi negativt resultat i de første årene.

Flere butikker og økt netthandel i Norge fører til at selskapet øker kapasiteten i sentrallageret fra 24.000 kvadratmeter til 32.000 kvadratmeter. I tillegg vil selskapet øke lagerkapasiteten i Sverige. Samlet anslås infrastrukturinvesteringene til mellom 50 og 65 millioner kroner i 2016.

Opprettholder resultatmål

I butikker som allerede har vært åpne i alle årets måneder, samt i hele fjoråret, og som ikke er vesentlig forandret i størrelse, har selskapet en målsetning om en vekst som over tid er «midt på ensifret», som vil si rundt fem prosent.

Selskapet gjentar målsetningen om en bruttomargin, som er bruttoresultat (driftsinntekter fratrukket varekostnader) i forhold til driftsinntekter, på lavt 40-tall i Norge, høyt 30-tall i Sverige og mellom midt og høyt 30-tall i Finland.

 

XXL

 

saken oppdateres

Les også: Apples Kina-mareritt fortsetter

Halv pris for Bowies Nerdrum

Trolig fortsatt politisk kaos i USA etter valget

Følg markedet med DN Investor

Se DNtv:

Kjos: Fantastisk potensiale i langdistanse
Norwegian presenterte sitt beste resultat noensinne under resultatfremleggelsen for tredjekvartal 2016 torsdag. Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier det er et fantastisk potensiale for videre vekst på langdistanse.
02:15
Publisert:

Bli med på kjøretur med den selvkjørende Teslaen (Video: Tesla)
Alle Tesla som produseres nå har fullstendig selvkjørende hardware
03:46
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.