Konsernsjef Oscar Berglund i Trustly er mannen som har ført til at storbankene DNB og Nordea granskes for brudd på konkurransereglene og kartellforbudet i EØS, sammen med interesseorganisasjonen Finans Norge, Bits og BankId.

– Vi har lansert tjenester i 28 land og aldri hatt så mye problemer som i Norge, sier Berglund.

– De norske aktørene har klart å holde oss ute i to år, sier han.

Trustly tilbyr løsninger som gjør at kundene kan betale i blant annet nettbutikker direkte fra konto, som et alternativ til kredittkort.

Kunder blokkert

Trustly-sjefen sier problemene i Norge startet allerede da Trustly gikk inn i det norske markedet med pengeoverføringstjenesten Western Union som kunde høsten 2014.

– Vi ble blokkert av det norske banketablissementet, sier Berglund.

Han sier kundene opplevde at deres BankId ble kansellert etter at de hadde brukt Trustlys tjenester til å overføre penger gjennom WesternUnion.

DNB-sjef Rune Bjerke.
DNB-sjef Rune Bjerke. (Foto: Øyvind Elvsborg)
– Alle kundene som brukte våre tjenester ble blokkert fra BankId. De fikk beskjed om at de var utsatt for et banksikkerhetsbrudd, at de var «compromised», sier Berglund.

Han sier Trustly lenge forsøkte å komme i dialog med bankene og Finans Norge.

– Vi ville ikke annet enn å ha en god relasjon til norske banker, og hadde håpet og trodd at det skulle gå. Våren 2015 ble vi tvunget til å klage dem inn, sier Berglund.

Klagen gikk til Konkurranse­tilsynet, som senere gikk til Eftas overvåkningsorgan Esa høsten 2015, forteller han.

Kollektiv motstand

Berglund sier han særlig reagerer på motstanden fra finansnæringens interesseorganisasjon Finans Norge.

Nordea Norge-sjef Snorre Storset.
Nordea Norge-sjef Snorre Storset.
– Vi har aldri møtt en slik kollektiv motstand i noen andre europeiske land som vi har møtt fra Finans Norge og BankId, sier han.

Berglund har sin egen forklaring på motstanden:

– Vi konkurrerer mot kortløsningene som bankene tjener mye penger på. Dessuten er bankene i ferd med å utvikle egne løsninger som ligner på våre, sier han.

Sikkerhetsspørsmål

Finans Norge mener saken dreier seg om sikkerheten i BankId, og at kunden, ved å bruke Trustlys tjeneste, gir fra seg påloggingshemmeligheter og mulighet til å se hele kundeforholdet i nett­banken.

– I det øyeblikket kundene deler sine BankId hemmeligheter med tredjepartsaktører, vil sikkerheten undergraves, skriver Finans Norge i en pressemelding.

Berglund avviser dette.

– Dette er et konkurranse­spørsmål, sier han.

– Å si at vi har et sikkerhetsproblem mangler substans. Vi har ikke opplevd angrep eller hatt sikkerhetshendelser, og ingen andre har tidligere hatt noe å utsette på måten vi driver på, sier han.

Finans Norge-sjef Idar Kreutzer.
Finans Norge-sjef Idar Kreutzer. (Foto: DN)
Finans Norge er ikke enig i Berglunds påstander og peker på at Trustly har hatt ulike løsninger i ulike land.

– Det norske bank-id-systemet er av en helt annen og sikrere kvalitet enn betalingssystemene i Europa. Det innebærer også at man må være mer forsiktig med håndteringen av påloggingsdata. Hvis du gir fra deg innloggings­opplysningene til en ekstern tredjepart har du gitt dem tilgang til all denne informasjonen. Det er en sikkerhetsrisiko man ikke ønsker å ta, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge.

Kan utvide granskning

Esa melder onsdag at det åpner også for å granske ytterligere finansinstitusjoner om nødvendig.

– At nye aktører kommer inn og styrker konkurransen på dette området, er viktig for nettbutikker og gir et bedre tilbud til forbrukerne i Norge. Vi kommer til å prioritere denne saken, sier Frank J. Büchel, som er ansvarlig for konkurransesaker i Esa.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.