Brukere av Touchpays betalingsterminaler over hele landet savner store pengebeløp som har blitt betalt gjennom terminalene.

Inntektene fra vårsalget til gartner Peder Stakkestad (38) har forsvunnet like sporløst som eierne bak selskapet Touchpay, skriver Dagens Næringsliv.

Stakkestad driver Linge Gartneri i Valldal på Sunnmøre, og hvert år i mai og juni holder han et lokalt utsalg utover sin vanlige produksjon for grossister. Slik trengs det betalingsterminaler til, og Stakkestad regnet med at Touchpay kunne levere som før.

Nummer ikke i bruk
I slutten av mai skjønte også Stakkestad at pengene ikke kom inn på konto og begynte å purre. Etter en delutbetaling på 38.000 kroner 15. juni har han ikke hørt noe mer fra Touchpay og får ikke tak i andre ansvarlige.

Touchpay skylder fremdeles Stakkestad 130.000.

– Jeg har ringt forrige daglige leder Mikael Rundström, jeg har ringt nåværende daglig leder Kjell André Jacobsen. Hver gang viser det seg at ingen av numrene er i bruk, sier Stakkestad til DN.

Etter at DN igår skrev om anmeldelsene mot Touchpay har en rekke av selskapets kunder fortalt lignende historier.

- Alle har forsvunnet
Flere av disse peker på mannen som kjøpte Touchpay fra de opprinnelige eierne i mars i år, Bjørn Reidar Holst (47), en nordmann som utvandret til Sverige i 1995.

– Jeg har ingenting med Touchpay å gjøre lenger, og har ikke gjort noe galt. 3. juli fikk jeg beskjed på en av Touchpays telefonsvarere at selskapet har skiftet eiere. Siden har jeg ikke hørt noe. Alt er solgt og alle har forsvunnet, sier Bjørn Holst til DN på telefon fra Sverige.

Bjørn Holst sier også til DN at Touchpay ikke lenger har noen tilknytning til hans selskap Holst Group.

Anders Karlsson utpekes av flere misfornøyde kunder som den som hele tiden har tatt seg av kontakten med Touchpay-kundene. Han skal ha vist til Bjørn Holst for utbetalinger. Men selv sier Bjørn Holst at Karlsson ikke har jobbet hos ham på et halvt år.

- Helt på trynet
Selskapene utsatt for terminalsvindel kan ikke forstå hvordan betalingsformidlingsselskapet Nets, tidligere Bankenes Betalingssentral, har latt Touchpay operere.

– At ingen har stengt av dette systemet er helt på trynet. Det gjør meg forferdelig forbannet, sier gartner Peder Stakkestad til DN.

Han mener Nets som Touchpay har vært autorisert forhandler for, har det overordnede ansvaret for at den påståtte svindelen har kunnet finne sted. Både fordi det har vært fysisk mulig å gjennomføre, og fordi Nets allerede i mai fikk indikasjoner på at noe var galt, uten å foreta seg noe.

- Ikke mulighet til å kontrollere
Pressesjef Søren Winge i Nets vedgår at Nets i svært liten grad kontrollerer om forhandlere og videreformidlere av Nets-terminaler opptrer i tråd med avtalevilkårene.

– Vi har ikke mulighet til å kontrollere at selskapet etterlever kontraktsvilkårene, for eksempel knyttet til dette med oppretting av klientkontoer, sier Winge.

Han håper at man i fremtiden i samarbeid med bankene kan komme frem til kontrollrutiner som bedrer sikkerheten på dette området.

Les hele den omfattende saken i Dagens Næringsliv torsdag.

Les også: Svindler minibanker med tape

- Våpenkappløp mellom oss og hackerne (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.