Årets julimåned var den beste siden 2009 for bryggerinæringen.

- Juli er vanligvis den viktigste salgsmåneden i året, men vi er avhengige av været, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Det er imidlertid ikke utepils på restauranter og utesteder som har økt mest. Økningen har i hovedsak vært i dagligvareforretninger, mens ølsalget har sunket på puber, barer og restauranter. Nome tror nordmenn helst drikker øl på hytta eller terrassen hjemme.

Det ble solgt 23,5 millioner liter butikkøl i klasse D i juli.

Økningen i brussalget var derimot beskjedne 0,5 prosent. Mens salget av vann på flaske økte med hele 20 prosent i juli sammenlignet med juli ifjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.