Boeings analytikere har kommet frem til at flyselskaper over hele verden vil ha behov for 498.000 nye piloter fra 2013-2032.

Prognosen er oppjustert, og mye av årsaken er Kinas voldsomme vekst i luftfartsmarkedet. Kina alene vil trenge 77.400 nye piloter i perioden, kommer det frem i den nyeste utgaven av Low Cost & Regional Airlines Business.

Nå blir utfordringen å utdanne nok piloter, for med dagens pilotopplæring er det umulig å utdanne så mange ruteflypiloter på så kort tid. Nye kreative studieløsninger er helt nødvendig, advarer Boeings analytikere.

Så mange piloter trengs i de ulike regionene de neste 20 årene:

  • Asia/Stillehavsområdet: 192.300
  • Europa: 99.700 Nord-Amerika: 85.700
  • Latin-Amerika: 48.600
  • Midtøsten: 40.000
  • Afrika: 16.500
  • Commonwealth of Independant States (CIS): 15.200

Tar sin del av pilotkaken
SAS har også stort behov for nye piloter fremover, men kan ikke tallfeste behovet:

- Vi er kjent med prognosene, men disse perspektivene går relativt mange år frem i tid, og lenger enn de som SAS opererer med i sin planlegging av rekrutteringsbehov, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.no.

Han understreker imidlertid at SAS vil ha sin del av den generelle trafikkveksten i sin region, og at deres flåteplaner for de nærmeste årene har rom for dette - både på kort- og langdistanse.

Jekker opp lønningene
Boeing foreslår at bruk av ny teknologi, som ipads, kan integreres i pilotopplæringen. Da blir utdanningen mer effektiv, og studentene sparer både tid og penger. Økt bruk av simulatorer er også en måte å speede opp studiene på, ifølge ekspertene.

Mens nyutdannede piloter ofte har ligget lavt i lønn, begynner nå flyselskapene å få øynene opp for situasjonen og jekker opp lønningene for å lokke til seg piloter.

Noen kinesiske flyselskaper gir utenlandske piloter lønn og goder tilsvarende formidable 270.000 pund i året. Og siden Kinas flyselskaper har over 800 fly i ordreboken, er det kanskje fete lønninger som kan redde dem fra en massiv pilotmangel i årene som kommer, ifølge Low Cost & Regional.

- Attraktiv blant piloter
- Vi ser at aktører flagger ut til bekvemmelighetsbaser og benytter seg av bemanningsbyråer med kreative løsninger for å unngå skandinaviske betingelser, skatt og arbeidsavgift. SAS vil ikke lede an i en slik retning og utvikling, og dette er en av grunnene til at SAS anses for å være en attraktiv arbeidsgiver blant piloter, tror Knut Morten Johansen.

LES OGSÅ:

Ryanair-sjefen om Norwegians langdistansesatsing: - Det måtte bli trøbbel

<b>Holdt igjen passasjerer med de billigste billettene</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.