- Norwegian har ikke råd til mer kluss nå. Nå må ledelsen skape ro rundt seg, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH), som har spesialisert seg på luftfart.

Streiken i Norwegian ble avblåst mandag, men faren for storkonflikt førte til en så alvorlig salgssvikt at flyselskapet kansellerer nærmere 190 avganger denne uken.

Konflikten mellom partene var lenge fastlåst, men ble løst på høyst utradisjonelt vis igår: Løste streiken på epost

Nå må tilliten mellom ledelsen og de kabinansatte gjenopprettes, dessuten må kundene - som har stått avventende på sidelinjen - lokkes tilbake.

Dét kan bli en utfordring, vedgår Frode Steen.

- Uttalelsene skurrer

- Det passet dårlig for Norwegian å havne i en konflikt på dette tidspunktet, etter at de har slitt med en rekke Dreamliner-problemer og samtidig prøver å få transportmyndighetene i USA over på sin side. Nå har Norwegian brukt opp kvoten og kan ikke havne i flere konflikter på en stund, sier NHH-professoren.

Fagforeningen Parat sier at de har fått gjennomslag for kravet om fast ansettelse for Norwegians kabinansatte og at alle norske baser opprettholdes. Men til DN tirsdag sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian at selskapet vil vurdere sentralisering uavhengig av streiken.

- Vi vil uansett bli nødt til å se nærmere på organiseringen av baser utenfor Oslo, både i Norge og utlandet, sa hun.

- Hvis selskapet tar dette argumentet frem før blekket er tørket på avtalen, så kan det skade forsøket på å gjenopprette tillit internt, svarte en overrasket Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Frode Steen synes Skånviks uttalelser skurrer:

- Å ta opp baseproblematikken nå rett etter at streiken er avblåst, blir helt feil. Alle, også de ansatte, må forstå at Norwegian er nødt til å tenke innsparinger og restrukturering for å overleve i en knallhard konkurransesituasjon. Men dette er ikke rette tidspunktet å gjøre det på. Og det er jeg egentlig helt sikker på at Norwegian-ledelsen også skjønner, sier han.

- «Voksesmerter»

Lavprisflyselskapet står foran en enormt viktig sommersesong, påpeker han. Og det er de nødt til å ha fokus på.

- Jeg er ikke så overrasket over at Norwegian har falt på forbrukertillitsundersøkelser den siste tiden. Det er helt normale "voksesmerter" for et lite selskap som vokser raskt. Så lenge flyselskapet klarer å unngå for mye tull og konflikter fremover, vil de få fart på seg igjen ganske raskt. For folk er opptatt av å fly billig og forbrukere glemmer fort, sier han.

- Må involvere medarbeiderne

Professor Øyvind Martinsen i organisasjonspsykologi på BI sier at det nå er viktig at Norwegian-sjef Bjørn Kjos tar tak i ledergruppen sin og tar initiativ til et felles fremtidig siktemål hvor medarbeiderne involveres. Visjonsarbeidet er sentralt i slike situasjoner, understreker han.

- På den ene siden er det viktig å skape forståelse av at man av og til må ta tøffe valg, men på den andre siden må de ansatte føle at de blir hørt og tatt hensyn til. Ellers blir de ikke lojale - og da kan det raskt føre til medarbeiderflukt, sier han.

- Får man ikke de ansatte med seg og gir dem innflytelse, kommer man ikke langt, legger han til.

- Føler de ansatte seg som brikker og ikke aktører, vil de føle seg utnyttet, og da går det utover miljøet internt. Ledelsen må snakke med fagforeningen og forenes om en fremtidig strategi, sier Øyvind Martinsen.

Les også:
Telenor tynger Oslo Børs
SAS vurderte å selge Eurobonus - nå har de gjort kuvending
Skuffende handelstall for Kina  
Avisene på 1-2-3

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.