Kioskene og bensinstasjonene står igjen som den store taperen og har mistet 2,3 milliarder kroner omsetning til andre bransjer de siste årene. Dagligvarebutikkene er de store vinnerne og har tatt inn i 2,5 milliarder i glidning fra andre bransjer innen varehandelen. Det fremkommer i den ferske rapporten Faghandel mot 2020 fra bransjeorganisasjonen Virke.

Utviklingen gått så langt at direktøren for kiosk, bensin og service i Virke, Torstein Schroeder, vil ha ølsalg på kiosken for å tette lekkasjen.

Pølserenessanse

På gangbroen mellom Oslo S og bussterminalen er det en stri strøm av folk en fredag ettermiddag. Inne i kassa på Deli de Luca er det rolig, mens i butikken inne på Oslo S køer det seg.

I Norgesgruppens urbane kioskkjede Deli de Luca har det vært pølsefri sone i mange år. Nå er pølsene tilbake i disken, og kjeden kjører med kampanjen «Who let the dogs out?».

– Jeg synes pølser er bedre enn disse bakervarene dere har i Norge. Det andre blir jeg ikke mett av, sier svenske Mikael Andersson (47) mens han tar en bit av pølsa han akkurat har kjøpt.

Øl i kiosk

Bare i løpet av de første årene etter finanskrisen, tapte servicehandelen 2,5 milliarder i årlig omsetning, ifølge tall fra Nielsen. Dagligvarebutikkene har fått utvidede åpningstider og gir tradisjonelle kioskprodukter god plassering. I disse årene har kioskenes salg av telefonkort falt som en sten. Videofilmene er borte fra hyllene. Stadig mer innhold strømmes, og en økende andel av tipping og oddsspill foregår på nettet.

Servicehandelen trenger nye ben de kan stå på, og Virke har nå begynt arbeidet med en egen strategi for å utrede konsekvensene av å selge øl i servicehandelen.

UTE ETTER ØL. Direktør for kiosk, bensin og service i Virke, Torstein Schroeder, mener at handelen blir fattigere uten levedyktige kiosker og vil ha øl i hyllene for å styrke driften.
UTE ETTER ØL. Direktør for kiosk, bensin og service i Virke, Torstein Schroeder, mener at handelen blir fattigere uten levedyktige kiosker og vil ha øl i hyllene for å styrke driften. (Foto: Brian Cliff Olguin)
– Dagligvarebutikkene har en særfordel med at de får selge øl. Norge er det eneste landet i Europa der man ikke får kjøpe øl i kiosken hvis man ser bort fra svenskenes regelverk rundt ølsalg, sier Torstein Schroeder, som er direktør for kiosk, bensin og service i Virke.

Han mener det er urimelig at et segment blir favorisert foran andre.

– Ølsalget er en viktig trafikkbygger for butikkene, spesielt etter at åpningstidene er utvidet. Hvis vi vil sikre en konkurransedyktig servicehandel, må kioskene få tilgang til svakholdig alkohol i likhet med butikkene.

Schroeder mener at øl på kiosken ikke bare handler om alkoholpolitikk, men også om næringspolitikk og distriktspolitikk.

Gatekamp

For et lite tiår siden kjempet Deli de Luca og 7-eleven en intens gatekamp om de beste plasseringene i Oslo. Bak disse kjedene står i dag Norgesgruppen og Reitangruppen, som også er de to kjempene innen dagligvarer. I dag må man gå lengre mellom kioskene selv om det fortsatt er kamp om de beste plasseringene.

Torstein Schroeder i Virke mener at dagligvarebutikkene har vært veldig dyktige til å tilpasse både sitt sortiment og åpningstider til et publikum som vil ha mer av det bransjen kaller convenience-produkter.

– Dagligvarebutikkene har tatt opp produkter som måltidsløsninger og ferdigmat. Butikkene har utviklet egne bakerier og har fast food i ferskvarediskene. Bransjen lever i en langt tøffere konkurransesituasjon enn for få år siden, sier Schroeder.

De to store dagligvaregrupperingene Norgesgruppen og Reitangruppen er klart størst også innen tradisjonell kioskhandel.

– Er ikke forflytningen fra kiosk til dagligvarebutikken bare en kannibalisering som Norgesgruppen og Reitan selv er ansvarlig for?

– Ja, mye av omsetningen går til de samme grupperingene, men vi vil ha en flora av konsepter som gjør totalopplevelsen og markedet mer spennende.

Reian i medvind

Reitangruppen står bak både den ekspanderende kjeden Narvesen, som i 2012 var den største kjeden i servicehandelen med en markedsandel på 17,9 prosent i 2012, og 7-Eleven som har tatt nye steg innen bensin de siste årene.

– Reitan har hatt vind i seilene etter at de overtok yx-stasjonene og en del av Shell-stasjonene og omprofilerte dem til 7-eleven, Det viser at store investeringer i servicehandel kan gi lønnsomhet, sier Schroeder.

Også bensinstasjonene har hatt noen tøffe år. Bare siden årtusenskiftet har antallet bensinstasjoner falt med over en tredjedel – fra 1900 til 1200.

Bensinstasjonene har møtt tøffere konkurranse på bilrekvisita som spylervæske og taper mot kjeder som Biltema og Clas Ohlson.

 

Les også: Kjemper for billigere øl

 

Reitan nest størst på kiosk i Europa  (2012)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.