Norwegian har jobbet på spreng de siste ukene for å løse problemet med at trafikkrettigheter i USA uteblir. Uten en avklaring ville flere av flyene ha blitt nektet å fly til USA i løpet av kort tid.

Nå har selskapet gjort en tilpasning som løser problemet midlertidig.

Fem Boeing Dreamliner-fly som er eid av datterselskapet Norwegian Long Haul as (NLH) og registrert i Irland, har vært innleid til den norske virksomheten, men ifølge norske regler er innleie begrenset til ett år. Nå er flyene overført til morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), og da kan selskapet leie inn flyene i ett år til.

Juridisk direktør Nina Beate Vindvik i Luftfartstilsynet sier at morselskapet har fått enda et fritak fra kravet om at flyene skal være registrert i Norge.

– Selskapet har søkt på egne vegne, og det er gitt en midlertidig dispensasjon. Denne maksgrensen er på 12 måneder, sier hun.

«Sosial dumping»

Etter at Dreamliner-flyene ble flyttet til Irland ifjor, har selskapet slitt med å få alle dokumenter i orden. En irsk driftstillatelse ble til slutt godkjent i februar. Siden har selskapet ventet på trafikk­rettigheter i USA.

Flere flyselskaper og fagfor­eninger har kjempet mot Nor­­­wegians planer om å fly delvis med asiatisk personell mellom USA og Europa.

– Vi frykter at Norwegian flytter virksomheten fra ett selskap til et annet for å omgå lovverket. I så fall legger myndighetene til rette for det vi mener er sosial dumping, sier Jack Netskar, leder for internasjonale spørsmål i Norsk Flygerforbund.

SKUFFET. Jack Netskar i Norsk Flygerforbund.
SKUFFET. Jack Netskar i Norsk Flygerforbund. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
Norwegian har flere ganger tilbakevist påstandene om sosial dumping. Kommunikasjons­­­direktør Anne-Sissel Skånvik sier det er flere grunner enn trafikkrettigheter i USA som avgjør at det flytter virksomheten. Det håper blant annet å få vanlige overflyvningsrettigheter i Russland, og det får ikke datterselskapet Norwegian Long Haul.

– I praksis betyr det at vi slipper omveien om Krim, som Russland har tatt som sitt, og det sparer 40 til 50 minutter flytid hver vei. Når tillatelsen nå er gitt fra tilsynet, kan vi søke russerne på nytt, sier Skånvik.

Utålmodighet i EU

Skånvik vil ikke si om flyttingen til morselskapet er varig. Ett Dreamliner-fly og rundt 40 ansatte blir værende i det irske datterselskapet Norwegian Air International ltd.

– Ingenting er varig i denne bransjen, men det er helt klart at vi fortsatt vil trenge en drifts­tillatelse i EU for fremtidige trafikkrettigheter, sier Skånvik.

Denne uken ble det ingen avklaring på et toppmøte mellom EU og USA i Wien om datterselskapets rettigheter i USA. En kilde i EU med tilknytning til saken forklarer at USA ikke kan love en snarlig av­­­­­klaring.

– EU-delegasjonen formidlet at Norwegian tilfredsstiller alle krav i søknaden og at en ut­­­settelse er helt uakseptabelt, sier kilden, som ikke vil navngis.

Kommunikasjonsdirektør Skån­­­vik bekrefter inntrykket fra møtet.

– Tålmodigheten hos EU er i ferd med å renne ut, og det vurderes nok tiltak mot amerikanerne, uten at vi kan si så mye mer om det, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.