Saken om usaklig oppsigelse i Ryanair må føres i Norge, slår Høyesterett fast.

I en enstemmig kjennelse sier Høyesterett at saken som flyvertinnen Alessandra Cocca har anlagt mot det irske flyselskapet Ryanair, skal føres for en norsk domstol.

YS-forbundet Parat fører saken på vegne av italienske Cocca, som gikk til sak mot Ryanair i mars ifjor for usaklig oppsigelse.

Ryanair har hele tiden hevdet at arbeidsrettssaken hører hjemme i Irland, fordi det er der selskapet er registrert.

- Vi har bedt våre advokater anføre at irsk lov anvendes i den norske domstolen i denne saken (som involverer en italiensk statsborger som er underlagt en irsk kontrakt, og som ikke har utført noe arbeid i Norge), opplyser kommunikasjonssjef Robin Kiely i Ryanair til NTB.

Lovvalg

Neste runde blir at Moss tingrett må ta stilling til lovvalg - nærmere bestemt om det er norsk arbeidsmiljølov eller irsk juss som skal anvendes.

Parat mener at avgjørelsen i Høyesterett i praksis også innebærer at saken skal behandles og avgjøres etter norsk lov.

- Når Høyesterett har avvist Ryanairs anke, og saken skal gå for norsk rett, er det vanskelig å se for seg at den ikke også skal gå etter norsk lov, sier advokat Christen Horn Johannessen i Parat.

- Historisk

Parat-nestleder Vegard Einan mener at Høyesteretts avgjørelse får betydning langt utenfor Norges grenser. Han sier til NTB at EU-kommisjonen, europeisk fagbevegelse og flybransjen i Europa har ventet på utfallet av denne delen av Cocca-saken.

- Derfor er dette en historisk avgjørelse, som vil endre måten flyselskap opptrer i Norge på. Dersom det også blir seier for anvendelse av norsk lov, som vi forventer i neste rettsrunde, vil det bety at Ryanair har brutt omtrent alle lover som finnes i Norge hva angår arbeidsforhold, sier Einan.

- Det gjelder feriepenger og rett til ferie, rett til lønn under sykdom, feil innbetalt skatt og tapte pensjons- og trygderettigheter for flere hundre ansatte over tre-fire år, sier Parat-nestlederen til NTB.

Han mener at et slikt utfall vil kunne påvirke hele forretningsmodellen for Ryanair i hele Europa.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.