Air Asia-gründer Tony Fernandes strålte som solen over flymessen Farnborough Airshow utenfor London tidligere denne uken. Han hadde nettopp kjøpt 50 langdistansefly fra Airbus-fabrikken med en pris på 90 milliarder kroner.

– Dette er fantastisk. For meg er denne avtalen en drøm som er blitt virkelighet, sier Fernandes like etter at blekket på kontrakten har tørket.

På 15 år har Fernandes skapt et av verdens største lavprisselskaper og har fått æren for å gi billige flybilletter til vanlige folk i Asia.

I det stille har et av datterselskapene – Air Asia X – forsøkt å ta seg inn på markedet for lange flyreiser. Enn så lenge har det blitt med lange flyreiser i Asia og til Australia, mens etablerte flyselskaper har hatt markedet til og fra Europa for seg selv.

– Når flyr du til Europa?

– Jeg håper det skjer snart, hvis jeg kan overbevise resten av ledelsen, sier Fernandes til DN.

Angriper Norwegian
Vil utfordre Kjos
00:00
Publisert:

Det er ett år siden Norwegian var det første selskapet som startet med lavprisruter til Asia. Resepten var nye og drivstoffgjerrige fly.

Nå vil Fernandes utfordre Bjørn Kjos til kamp.

– Vi vil definitivt fly mellom Bangkok og Skandinavia, uten tvil. Markedet er stort nok for både oss og Norwegian. Jeg har et eget selskap som heter Thai Air Asia X, og det vil definitivt fly til både Sverige og Norge.

– Hvor sikker er du på det?

– 100 prosent sikker. Jeg elsker området og alle skandinaver vil jo til Bangkok. Det er morsommere å fly med oss, fordi vi har søte flyvertinner ombord og mer moro, sier Fernandes.

Det er fire år til de nye flyene lander. Planene viser likevel at lavprisselskapene tenker nytt; Air Asia vil sende europeere til knutepunkt i Sørøst-Asia og videre til andre reisemål.

– Når du flyr med oss til Bangkok, kan du enkelt fly videre. Det er vår fordel sammenlignet med andre flyselskaper i Europa. Med oss kan du fly videre til Kambodsja, Laos, Malaysia og nesten hvor som helst, sier Fernandes.

Andre forsøk

Det er ikke første gang Fernandes prøver seg. I 2009, etter at finanskrisen hadde sendt oljeprisen til bunns, åpnet Air Asia X en direkterute mellom Malaysias hovedstad Kuala Lumpur og London. I 2012 ble ruten lagt ned.

– Det var fordi vi hadde et fly med fire motorer, og de bruker for mye drivstoff. Flyet var for stort og oljeprisen gikk i taket. 50 dollar fatet gikk bra, men 130 dollar fatet ble umulig å takle.

– Er du tilbake i London innen fem år?

– Hvis jeg fortsatt er toppsjef, så er jeg ganske sikker på det.

– Hvorfor?

– London er noe helt spesielt for meg, og jeg lengter etter å fly dit. Det ligger mye følelser i det, men det er også et midtpunkt i verden, sier Fernandes.

Fernandes har en fortid i musikkbransjen og skapte sin formue som en av Asia-sjefene i Warner Music på 90-tallet.

– Fra tiden i musikkindustrien ble jeg godt kjent med A-ha. De er som folk flest i Skandinavia, de har bena på jorden og er alltid avslappet. Jeg er en stor fan, sier han.

Fernandes og en annen Warner-direktør hoppet av for å starte flyselskapet i 2001.

Fernandes er blitt et ikon som Michael O’Leary i Ryanair og Richard Branson i Virgin. Han hyller Bjørn Kjos for å våge seg ut på det globale flymarkedet.

– Jeg elsker folk som er innovatører og vil prøve nye ting. Kjos har ikke bygget Norwegian fordi han er dum, jeg tror han vet hva han gjør. Jo flere som ham, jo bedre for oss, sier Fernandes.

– Hvor lenge blir du selv i jobben?

– Så lenge jeg er motivert, så blir jeg. Men lederskap må fornyes. Særlig i Asia tror jeg at mange sterke ledere blir sittende for lenge, sier Tony Fernandes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.