I april 2017 skal utvidelsen av Oslo Lufthavn (OSL) stå ferdig. Da økes kapasiteten fra 23 til 28 millioner reisende og legger forholdene bedre til rette for flere interkontinentale flyruter fra flyplassen. Men det vil også bli små utvidelser frem mot den tid, opplyser konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til DN.

Avinor har en ambisiøs og langsiktig plan som går ut på at antall langruter skal øke kraftig. Avinor-sjefen synes det er unødvendig at norske reisende først må flys til hub-er ute i Europa før de blir satt på et nytt fly videre til sluttdestinasjonen. Denne passasjererlekkasjen vil han til livs.

- Vi er selvfølgelig glade for at Qatar Airways har etablert seg her på OSL, og at Emirates snart starter opp - med et svært volum. Men disse flyselskapene flyr nordmenn via sine hub-er i Midtøsten og videre ut i verden. Vi ønsker flere direkte langruter, sier Dag Falk-Petersen.

Endelig forenklet transfer

Han vedgår at Avinor har "betydelig kontakt" med flere store flyselskaper, uten at han kan røpe hvilke flyselskaper dette dreier seg om.

- Avinor har vist seg konkurransedyktig i pris og flere utenlandske flyselskaper velger nå å fly over Norge i stedet for Sverige eller Danmark fordi de norske avgiftene for overflyvning er lavere her, sier han.

Falk-Petersen er svært glad for at regjeringen har besluttet å gjennomføre et prøveprosjekt med forenklet transfer på OSL i løpet av 2015.

Reisende som kommer fra utlandet via Oslo Lufthavn skal dermed slippe å hente ut og sjekke inn bagasjen på ny for sin innenriksreise.

Prøveordningen varer i tre år, og regjeringen vil mot slutten av prøvetiden vurdere om ordningen skal bli permanent.

- Dette er et av våre viktigste redskap, og vil styrke vår posisjon og konkurranseevne og gjøre OSL mer attraktiv for norske og internasjonale reisende, sier Avinor-sjefen.

Utvidelsen av Oslo Lufthavn skal være klar i april 2017. Foto: Klaudia Lech
Utvidelsen av Oslo Lufthavn skal være klar i april 2017. Foto: Klaudia Lech (Foto: Dagens Næringsliv)
 

- Vil gjøre det vi kan

Han er sikker på at OSL vil få en betydelig volumøkning fremover og at antall direkte langruter vil øke markant. Om noen år vil OSL være større enn Kastrup i Danmark, mener han.

Men skal flyselskapene lokkes til Norge, må Avinor bidra med nyttig drahjelp, innser Falk-Petersen.

- Vi vil gjøre det vi kan innenfor de reglene vi har å forholde oss til. Avgiftene må holdes lave og vi kan også bidra i en oppstartsfase. Hvis vi ikke er attraktive nok, velger flyselskapene andre flyplasser, sier han.

Han peker på at både SAS og Norwegian har antydet flere direkte langruter fra OSL. Dét må til for å styrke OSLs posisjon, understreker han.

- De nye flytypene deres, Dreamlineren til Norwegian og A350-en som SAS nå skaffer seg, vil gi store muligheter for enda flere langruter - og vi håper jo at SAS og Norwegian satser mer fra Oslo, sier Dag Falk-Petersen.

Norwegian har vokst raskt på langruter fra Gardermoen og flyr i dag direkte til New York, Bangkok, Fort Lauderdale, San Francisco, Los Angeles og Orlando. Nye ruter vurderes løpende, får DN opplyst.

Konserndirektør Eivind Roald, SAS.
Konserndirektør Eivind Roald, SAS. (Foto: Per Thrana)
 

Endrer ikke hub-strategi

Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier til DN at de får tre nye fly på sensommeren/tidlig høst i 2015 - og at dette innebærer nye ruter.

- Da får vi en fantastisk mulighet til å utvide longhaul-nettverket vårt. Vi har allerede kommunisert at det blir nye langruter fra både OSL og Arlanda, uten at vi kan si noe mer konkret foreløpig, sier Roald.

SAS har imidlertid ikke endret hub-strategi og har fortsatt stor tro på Kastrup.

- Vår hovedhub er på Kastrup, og det vil det fortsette å være. Men vi følger nøye med på hvor trafikkstrømmene går og setter inn nye interkontinentale ruter der behovet er størst, sier SAS-direktøren.

Han sier det er viktig å huske på at kapasiteten på Gardermoen begynner å bli sprengt, og at de store endringene neppe kommer før utvidelsene er klare i 2017.

- Vi må være realistiske her: Det kommer ikke til å bli hundrevis av nye interkontinentale ruter fra OSL - dét kan ikke folk vente seg.

Les også: Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia

Markant prisfall - og flybillettprisene vil fortsette å falle

- De roper høyest, men det er selvpåførte skader  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.