Det viser tall som er utarbeidet av Nielsen for Matmerk, skriver Nationen.

Siden 2010 har salget av lokal mat og lokale matspesialiteter økt fra 2, 3 milliarder kroner til 3, 5 milliarder kroner i år.

– Veksten er gledelig i seg selv, men det morsomme er også at veksten er tre ganger høyere enn for mat og drikke totalt sett. Det er et eventyr og en drøm, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

Tallene gjelder kun for salg i dagligvarebutikker. Salg til restauranter, storhusholdninger, gårdsbutikker og Bondens Marked er ikke med, slik at det totale salget i Norge derfor er enda høyere.

– Dagligvarekjedene driver ikke med veldedighet, men de har sett at forbrukerne vil ha disse varene, og da rydder de plass i hyllene, sier hun.

Les også på DN.no i dag:

Stormberg-sjefen i video til ansatte: Vil ha syke på jobb

Sveaas tullet med orklasjefens stol på styrerommet: - Det skulle jeg aldri ha gjort

I morgen kunne Arbeiderpartiet overtatt regjeringsmakten alene  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.