- Tradisjonelt blir det sendt ut mange falske fakturaer før jul, fordi fakturasvindlerne forstår at folk har det travelt og bare betaler, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

Hun opplyser at politiet hvert år mottar hundrevis av henvendelser i forbindelse med falske fakturaer, og at frekvensen øker i forbindelse med jul og ferietid.

- Firmaer må være på vakt nå før jul og ha særlig god fakturakontroll. Se nøye på faktuarene som kommer inn. Er dette noe du har kjøpt eller bestilt? Finner du noe du ikke skal ha, kan du kaste dem i søpla, forklarer Dybo.

Tilbud om mobilreparasjon

Siden onsdag har flere bedrifter kontaktet Dagens Næringsliv etter å ha mottatt en faktura med tilbud om mobilreparasjon fra det Oslobaserte selskapet «iREPAIR INTERNATIONAL».

Administrerende direktør Per Fredrik J. Svedlund i organisasjonen Trygg Handel, som arbeider for å avdekke svindel, mener at «fakturaen» fra det aktuelle firmaet er et rent svindelforsøk. Han har nå lagt ut en advarsel på hjemmesiden til organisasjonen.

- Vi mottok onsdag et meget stort antall klager på disse. Masseutsendelser av denne typen regner med at rundt 10-15 prosent vil betale de falske kravene på grunn av dårlig fakturakontroll i stressede situasjoner - noe som gjør at svindlene sitter igjen med store penger for noen få dagers arbeid. Og pengene forsvinner til Seychellene, sier han.

- Kast dem

Nå håper Svedlund at stressede bedrifter ikke betaler av «en ren glipp» i julerushet. Økokrim oppfordrer til å iverksette ekstra god fakturakontroll i tiden før juleferie og fri.

- Sjekk om det er noe bedriften faktisk har bestilt. Mange av disse fakturaene inneholder tilbud om ulike ting. Får du et tilbud du ikke vil ha, eller fakturaen inneholder noe du overhodet ikke har kjennskap til - så kast det, er Dybos klare budskap.

Bedrifter som opplever svindelforsøket kan melde det inn som et sakstips til politiet.

- Det er noen av fakturaene som er ute som vi har klart å stanse. Når kontoene til svindlerne er stoppet, får ikke bedriftene innebetalt til dem. Men har du betalt en falsk faktura, må du anmelde saken til ditt politidistrikt, som da har ansvaret med å håndtere og følge opp saken, sier Dybos.

MISTENKSOM: Eier og daglig leder Alexander Langø i Premier Seafood mottok den falske fakturaen. FOTO: Ingeborg Refsnes
MISTENKSOM: Eier og daglig leder Alexander Langø i Premier Seafood mottok den falske fakturaen. FOTO: Ingeborg Refsnes

Fattet mistanke

Én av dem som fikk det fakturalignende tilbudet til kroner 4.500 i innboksen sin, er direktør Alexander Langø i fiskeeksportfirmaet Premier Seafood.

Han fattet umiddelbart mistanke.

- Jeg prøvde å ringe nummeret som er oppgitt på fakturaen for å gi beskjed om at det hadde skjedd en feil. Da jeg kom til en telefonsvarer som sa at de har sendt ut «tilbud» til mange bedrifter om reparasjon av smarttelefoner, skjønte jeg hva dette var for noe tull. Jeg ble forbannet, gjenforteller han.

Det er ikke første gang Lanbø opplever dette.

- Vi er et firma som driver stort med eksport av fisk og er titt og ofte borti forskjellige former for svindelforsøk. Selv med en høy omsetning, er det jeg selv som godkjenner og betaler alle fakturaer - her skal ingen klare å svindle til seg hardt opptjente penger, sier Langø.

Leder i en annen norsk bedrift, sier også til DN at det var lett å avsløre fakturaen. Heller ikke han har lykkes i å komme i kontakt med avsender.

- Det var ganske lett å avsløre at det var noe rart med den. Teksten viser noe du forhåndsbetaler, og mobilreparasjoner er ikke noe du betaler for på forhånd. Når det heller ikke står opplyst noen kontaktperson, så blir jeg skeptisk. Vi forsøkte å ringe, men det er umulig å få tak i noen. Dette er nok bare et navn i Brønnøysundsregisteret, mens de aktuelle personene bak gjemmer seg, sier lederen.

DN har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med det iREPAIR INTERNATIONAL, men uten å lykkes. Pressekontakt Sølvie Glensdrange ved Oslo politidistrikt har på bakgrunn av opplysningene i fakturaen ikke funnet at politiet har pågående saker på det aktuelle firmaet.

 

LES OGSÅ: Slik kan du kreve pengene tilbake

«At en blankett inneholder giro betyr ikke at den er en faktura!»

- Folk er ikke flinke til å anmelde svindel  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.