Til NTB sier Forbrukerrådet at antall klager på Uno Life er «unikt». Rådet har mottatt mer enn 6.000 henvendelser og mer enn tusen klager. Forbrukerrådet får vanligvis totalt 100.000 henvendelser i løpet av året og behandler rundt 5.000 klager.

– Vi er veldig fornøyde med at selskapet er konkurs. En iherdig innsats for forbrukerne fra vår og Forbrukerombudets side førte til selskapets fall, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Måtte leie ekstra mannskap

Selskapet skal ha sendt fakturaer til mange som ikke har inngått noen avtale med dem, eller kunder som kun har akseptert en prøvepakke.

Flønes legger til at Forbrukerrådet på det verste måtte leie inn ekstra mannskap for å ta seg av alle telefonene.

Selv om Uno Life er konkurs, er ikke saken over for dem som skylder selskapet penger, eller som har penger utestående.

– Ved en konkurs kan konkursboet kreve inn utestående penger. Får du et krav fra Uno Lifes AS, kan du klage til Forbrukerrådet dersom du er uenig, sier Flønes.

Tror pengene er tapt

De som har penger til gode, må kontakte boet via konkursboets advokat.

– Man finner informasjonen i Brønnøysundregistrene. Dessverre er det grunn til å tro at pengene er tapt. Årsaken til at man går konkurs er jo at man ikke kan betale regningene sine.

Uno Life har i tillegg solgt penger de mener forbrukerne skylder til Avida Finans.

– Får du et pengekrav fra Avida Finans du er uenig i, må du klage skriftlig så det ikke går til inkasso, sier Flønes. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.