- Forholdene har vært veldig gode for de aller fleste aktørene så langt i vinter, sier Camilla Sylling Clausen (43) som fra nyttår overtok som leder av Alpinanleggenes Forening.

Fra sesongstart og frem til og med januar viser omsetningstallene en samlet økning på 15 prosent.  Dersom denne trenden skulle holde seg ut sesongen, vil det samlede heiskortsalget for første gang ende på over en milliard kroner. Forrige sesong omsatte alpinanleggene for 920 millioner.

Valuta og snø

I januar alene økte heiskortsalget med 20 prosent sammenlignet med ifjor. Ettersom de to største alpinanleggene, Hemsedal og Trysil, eies av børsnoterte Skistar, oppgis tallene kun samlet per region. Størst var omsetningsøkningen  i regionen fra Agder til og med Vestlandet med 38 prosent fulgt av Osloanleggene med 25 prosent og Hedmark/Oppland med 18 prosent.

- Dette er jo veldig gode tall, da. Vi er inne i en skikkelig god steam. Og det er ikke bare de store anleggene som går bra. Vi ser at også mange av de mellomstore og små har en veldig god sesong, sier Sylling Clausen.

- Hva betyr den svake norske krona for alpinanleggene?

- Det er ikke tvil om at den betyr en del. For det har både blitt en god del dyrere for nordmenn å reise til Alpene - og en god del billigere for europeere å reise hit. Særlig i Sveits har det blitt mye dyrere. På toppen av dette kommer veldig variable snøforhold i Alpene som også bidrar positivt for oss, mener Sylling Clausen.

Les også:


Utenfor allfarvei

Skikjøringens vugge  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.