- Vi bør - men må ikke - ha fått en USA-tillatelse i løpet av 2016 for å fly til nye langdistanse-destinasjoner vi ser for oss, som for eksempel Sør-Afrika. For vi får hele tiden inn nye fly. Men vi har masse alternativer. Blant annet kan vi fly nesten ubegrenset til USA, sier Bjørn Kjos til DN.

- Vi kan fly til krampa tar oss med de tillatelsene vi har i dag. Så det spiller egentlig ingen rolle, sier han.

Selv om den midlertidige tillatelsen snart utløper, får det ingen praktiske konsekvenser, forklarer Kjos.

I februar 2014 fikk datterselskapet Norwegian Air International ltd. en driftstillatelse i Irland. Selskapet venter fortsatt på trafikkrettigheter i USA for å kunne bruke flyene til og fra USA.

Selskapet vil ha en irsk virksomhet fordi det finansierer flyene i Irland og får flere trafikkrettigheter i EU.

Gir ikke etter

Transportdepartementet i USA har i 14 måneder nå behandlet søknaden fra Norwegians irske datterselskap om trafikkrettigheter, og vil ikke si når et svar foreligger. Transportarbeiderforbundet AFL-CIO har kjempet hardt for å hindre at Norwegian får en tillatelse i USA.

- Det er ingen hemmelighet at noen flyselskaper og fagforeninger vil presse oss til å ha baser i Norge, men det kan de bare glemme. All vår tyngde fremover kommer til å gå mot London og de store byene i Europa - det er der crewene kommer til å gå av og på. Da er det er galskap å sette crewbaser andre steder. Så de som håper på at vi skal gi etter, de må jeg dessverre skuffe, sa Bjørn Kjos da han i dag presenterte Norwegians resultater for årets første kvartal.

Vil flytte fly hjem

Førstekvartalsresultatet viste røde tall på bunnlinjen.

Pilotstreiken tidligere i år og en svak norsk krone tynget resultatet, som likevel ikke ble så dårlig som ventet: Streikesmell for Norwegian

Norwegians langdistansefly Boeing Dreamliner kan snart vende hjem.

Lavprisflyselskapet sa i forrige uke at det vil flytte seks av åtte Dreamliner-fly fra irsk til norsk luftfartøyregister fordi det ikke har fått en nødvendig tillatelse i USA. Uten en tillatelse kan ikke Norwegian bruke flyene gjennom et datterselskap i Irland.

Norwegian vil imidlertid fortsette å bruke innleid mannskap fra Thailand, USA og Storbritannia selv om flyene blir norske. Men da kan Kjos få Utlendingsdirektoratet og politiet på nakken: Norwegian risikerer politianmeldelse

Les også: Flyverne mener Kjos bryter loven

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.