I forrige uke leverte Norsk Hydro sitt beste kvartalsresultat noensinne, og selvtilliten ser ut til å ha steget i takt med omsetningen for selskapets konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.

- Vi har store muligheter fremover. Vi kan snu en klimautfordring til en konkurransemessig fordel, uttalte han under årets industrikonferanse i Oslo tirsdag ettermiddag.

Her fortalte han også om omleggelsen det norske aluminiumsselskapet har vært tvunget til å foreta som konekvens av finanskrisen i 2008.

- Det som var utsiktene for et kraftig underskudd, er nå snudd til kraftig overskudd. Det gir muligheter, innledet Hydro-sjefen og presenterte tre satsningsområder fremover:

  • Innovasjon
  • Kunnskap
  • Kompetanse

Etterspørsel

Brandzæg mener selskapet har alle muligheter for å lykkes i den pågående omstillingen til lavere utslippssamfunn:

- Vi har ressursgrunnlaget, fornybar energi, ledende kompetanse og vi kan snu en klimautfordring til en konkurransemessig fordel, sa Brandtzæg til den fullsatte salen.

Konsernsjefen er sikker på at etterspørselen etter aluminium vil ta seg opp i takt med det grønne skiftet - blant annet innen bil og transport, som matemballasje og innen bygg- og anleggsbransjen som skal produsere energieffektive boliger.

- Bilene skal bli lettere, de skal slippe ut mindre CO2. Det er helt utenkelig med en Tesla som ikke er basert på aluminium, eksemplifiserer han.

Et annen viktig faktor for etterpørselen, er forbrukernes ønske om bærekraftig produksjon. Hydro-sjefen sier til DN at han opplever stor bevissthet blant den yngre generasjonen.

- Mange kunder etterspør aluminium produsert på fornybar energi og vannkraft. Noen vil til og med ha et stempel som beviser at det er «Hydro inside». Vi har sluttbrukere, altså ungdom, som er mer utdannet og som ikke vil kjøre rundt i en bil som er produsert av kullkraft i Kina, forteller han.

Se video: For mange vil nok dette erstatte en bensinbil med stor motor:
- For mange vil nok dette erstatte en bensinbil med stor motor
Tesla forsvarer nødvendigheten av 700 hestekrefter i Model S.
02:14
Publisert:
Norsk fordel

Fremover planlegger selskapet blant annet å øke produksjonen i eksisterende anlegg med 100.000 tonn, noe som er blitt mulig etter teknologi- og bedriftsforbedringer.

I ferbuar vedtok Hydro å investere 3,9 milliarder kroner for å utvikle et fullskala pilotanlegg på Karmøy. Hensikten er å verifisere verdens mest energi- og klimaeffektive aluminiumsproduksjon.

Det blir en teknologi som «verden aldri har sett før», ifølge Brandszæg.

Han mener Norge har et stort fortrinn sammenlignet med resten av verden:

- Vi har verdens beste energikilde - vannkraft, evig fornybar. Her går økonomi og klima hånd i hånd. Tar vi en objektiv sammenligning mellom alle aluminiumsproduserende land, så kommer Norge best ut. Norge er den beste plassen for å produsere aluminium, hevder Brandzæg.

Hvorvidt Norges fornybare energikilde vil trekke andre produsenter til landet, vil han ikke spekulere i.

- Isåfall skal vi ta de mulighetene som ligger i Norge.

 

Les også:- Det er grunn til å være på vakt

Avlyser populært sykkelritt

XXL-eier med mulig salg

Se reaksjonen til DNs biljournalist når han tester Teslas firhjulsdrevne Model S: 
- Øynene forsvinner litt inn i hodet

- Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.