– Vi klarte ikke å selge så mange biler ifjor som vi gjorde året før. Nedgangen skyldes vridning mot andre typer biler, som el- og hybridbiler, sier styreleder Trond Sandven hos Sandven i Bergen.

Luksusbilbutikken, som selger Land Rover og Jaguar, omsatte for 302 millioner kroner ifjor, ned fra 327 millioner kroner året før. Resultat før skatt gikk ned fra nærmere ni millioner kroner i 2013 til åtte millioner kroner ifjor.

Tapte fem millioner

Insignia i Oslo, som forhandler Jaguar, Land Rover, Aston Martin og Morgan, sliter med anstrengt økonomi etter å ha tapt fem millioner kroner før skatt ifjor, mens den tredje norske Jaguar-forhandleren, Bilpaviljongen i Sola kommune, merker at folk er mer forsiktige som følge av nedturen i oljeindustrien.

Insignia har måttet gjennomføre kostnadsreduksjoner og hente mer penger. Etter et netto underskudd på 3,5 millioner kroner ifjor var egenkapitalen ved årsskiftet halvert til samme beløp, 3,5 millioner.

I årsberetningen for 2014 skriver styret i as Insignia at selskapet har gått med betydelig underskudd og er i en noe anstrengt økonomisk stilling.

«På rett spor»

– Vi er nå på rett spor, sier Henrik Hagen, styreleder og største eier i Insignia med 57,1 prosent.

Hagen sier de var lokalisert i et lite, trangt lokale på Grünerløkka frem til sensommeren ifjor da de flyttet inn i nye og vesentlig større lokaler i Konows gate 67.

– I den prosessen hvor du går fra et relativt trangt og lite lokale og over i et større må du bemanne opp og gjøre ganske mange grep for å få opp farten på hele butikken. Og det krever sitt økonomisk. Men det vil bli en forbedring på det etterhvert som vi får fart på tingene, sier Hagen.

Styreleder Henrik Hagen hos luksusbilforhandler Insignia i Oslo regner med vesentlig økt omsetning slik at 2015 kommer til å se mye bedre ut. Foto: Gorm K. Gaare
Styreleder Henrik Hagen hos luksusbilforhandler Insignia i Oslo regner med vesentlig økt omsetning slik at 2015 kommer til å se mye bedre ut. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)
Hagen har også tro på at Land Rover vil øke omsetningen betraktelig.

– Vi begynte med Land Rover før vi flyttet. Men med de trange lokalene og de begrensningene det ga så fikk vi ikke noe fart på det fordi vi ikke hadde kapasitet rett og slett. Så vi har gode forhåpninger om fremtiden. Men det koster å flytte og det koster å bli større, sier Hagen.

Han sier at eierne har tilført endel ny kapital.

– Vi er helt rolige på dette, så det går bra, sier Hagen.

Uendret på Jaguar

Bilpaviljongen på Sola økte omsetningen med litt over ti prosent til nærmere 448 millioner kroner ifjor, med et resultat før skatt på 16,7 millioner kroner.

Jaguar-delen av dette var uendret, mens salget av Land Rover økte med 33 prosent ifjor.

– Av den totale omsetningen var 15,6 millioner kroner relatert til Jaguar, sier styreleder Bjarne Hellestø i Bilpaviljongen.

Hellestø sier de tre første månedene i år var bra, men at april og mai har vært roligere.

– Etter det som har skjedd i oljeindustrien merker vi at folk er blitt mer forsiktige. Vi håper det ikke blir for mye pessimisme, sier Hellestø, som tror på nedgang i totalomsetningen i 2015 men vekst i Jaguar-salget.

Satser på ny modell

Alle de tre forhandlerne håper den nye Jaguar-modellen som er på vei inn i markedet vil sette fart i salget.

– Første kvartal i år har Jaguar og Land Rover hatt en økning i salget på cirka 25 prosent her hos oss i Bergen. Vi regner med at veksten vil fortsette fordi det kommer mye nytt og spennende fra disse produsentene. Det kommer en Jaguar nå som koster under 400.000 kroner kombinert med lave utslipp, noe som gjør at vi treffer veldig mange flere kunder, sier Sandven.

Les DNs test av Jaguar XE: Pass opp, BMW! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.