Tirsdag går den internasjonale maritimmessen Nor-Shipping av stabelen i Oslo og Lillestrøm.

I fire dager samles redere, investorer, bankfolk, meglere og analytikere. Nor-Shipping arrangeres annenhvert år, og forrige gang var 35.000 besøkende innom utstillingen på Norges Varemesse. I tillegg holdes det en rekke arrangementer rundt om i hovedstaden - både på dagtid og kveldstid.

Rederiforbundets administrerende direktør Sturla Henriksen mener det ikke er tvil om hva som blir det store samtaleemne i år: Den tunge nedturen i olje og offshore.

- I noen deler av næringen går det fra vondt til verre, ikke minst på offshoresiden. Etter en lang vekstperiode, har det blitt en dramatisk annen situasjon i maritim offshore, sier han og fortsetter:

- Siden finanskrisen har den mer tradisjonelle delen av skipsfarten slitt med relativt lav etterspørsel og overkapasitet. I fjor fikk vi et kraftig fall i oljeprisene som har ført til at oljeselskapene verden over har tatt ned kraftig sin aktivitet. Det slår rett inn i offshoremarkedene.

- Et av våre viktigste næringsmiljøer

Fredag la regjeringen frem sin nye maritime strategi. Rederiforbundet mener strategien legger til rette for at Norge opprettholder sin posisjon i skipsfartsnæringen gjennom den krevende perioden.

Til Nor-Shipping kommer både statsminister Erna Solberg (H) og næringsminister Monica Mæland (H). Henriksen understreker viktigheten av myndighetenes arbeid. 

Skipsreder Leon Patitsas fra Lemos-familien ser investeringer settes på vent og frykter utlendingene gir opp.
Skipsreder Leon Patitsas fra Lemos-familien ser investeringer settes på vent og frykter utlendingene gir opp.
- I dag er det cirka 110.000 mennesker i Norge som jobber i det maritime miljøet. Inntektene som ligger igjen her hjemme er hvert år over 175 milliarder kroner. Dette er et av våre aller viktigste næringsmiljøer, sammen med olje og gass, sier han.

- Over tid vil verden etterspørre stadig mer maritime tjenester: En verden som vokser og utvikler seg vil ha behov for mer varetransport, sier sjefen for Rederiforbundet.

- Markedet totalt sett

Eksportkreditt-sjef Jarle Roth mener det er naturlig å de neste dagene bruke tid på å vurdere fremtidsutsikter. Nedgangen i olje og offshore gir et dramatisk fall i etterspørselen etter eksportrelaterte lån.

- Jeg tror myndighetenes nye strategi kan bidra. Samtidig handler nok dette mer om markedet totalt sett enn rammevilkår, sier han til DN.

Roth tror bransjen står overfor en krevende periode i en toårs horisont.

- I Norge er det nærliggende å tenke på det som preger offshorerelatert maritim industri. Nå er det viktig å jobbe med kostnadstilpasninger slik at man blir enda mer konkurransedyktig og rustet for fremtiden. Den som klarer å tilpasse seg markedsmessig og kostnadsmessig, vil komme styrket ut av denne perioden, mener han.

Her kan du lese alle artiklene fra Nor-Shipping 2015

Les også:
Får stryk for husmaling
Asia i dag: Vil få kontroll på kinesisk gjeldsberg
Lynraske boligsalg i Oslo og Bergen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.