Folk som bor på steder der vareutvalget og butikktettheten størst, handler mer på nett enn de som bor på landet, viser undersøkelse.

Forbruksforsker Dag Slettemeås ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) mener forskjellen er overraskende.

– Det er overraskende. En forventer at personer i utkantstrøk har mer behov for et utvidet tilbud, og derfor tar i bruk netthandel mer enn byfolk. Nettilgangen er også relativt likt fordelt over hele landet, sier Slettemeås til Nationen.

25 prosent av dem som bor i byene oppgir at de handler flere ganger i måneden på nett. Tilsvarende tall for dem som bor på landet er 14 prosent, viser undersøkelsen som Ipsos MMI har utført på oppdrag for Posten.

Slettemeås mener at byfolk handler mer fordi de blir eksponert for mer reklame enn de som bor i distriktene. I tillegg omgås man flere mennesker i byene, noe som også kan påvirke, forteller han videre.

– Det kan også hende det er en større andel mennesker i byene med digital kompetanse, men det er noe som må undersøkes nærmere, sier Slettemeås. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.