I fjorårskvartalet gikk SAS på en blodrød milliardsmell. I andre kvartal i år leverte det tidligere kriserammede flyselskapet et overskudd på 355 millioner svenske kroner: SAS fra milliardsmell til overskudd

- Selv om salget av to slots-par (landingstillatelser) på London Heathrow pynter på totaltallene, er vi godt fornøyd med denne kraftige resultatforbedringen, sier konserndirektør Eivind Roald i SAS til DN.

- Må levere produkt i forhold til pris

SAS' konsernsjef Rickard Gustafson opplyste i dagens kvartalsrapport at det nå er 158.000 flere passasjerer som flyr i SAS Plus, en økning på 15 prosent sammenlignet med ifjor. Det betyr at flere booker dyrere billetter enn før. Samtidig fortsatte antallet Eurobonus-medlemmer å vokse dette kvartalet, og er nå oppe i 3,9 millioner medlemmer.

- Det er noe vi gleder oss veldig over, og en trend vi har sett lenge: Nå ser vi at dette evinnelige maset om at folk bare er opptatt av pris, det stemmer ikke, sier Eivind Roald.

- Folk er ikke bare opptatt av pris. Men det produktet du leverer må stå i forhold til prisen. Jeg har sagt før at folk er villige til å betale litt mer hvis de får et bedre produkt - og nå ser vi resultatet svart på hvitt.

- Vil møte sterkere konkurranse

Roald sier at SAS-ledelsen først og fremst er fornøyd med at de kommersielle investeringene SAS har gjort nå begynner å gi klare effekter.

- Nå kan vi signalisere at vi er styrket i troen på at vi vil gå ut av dette året med overskudd. Vi så trenden ifjor høst: Kvartal på kvartal har vi forbedret posisjonen vår. En annen gledelig ting er at våre egne undersøkelser viser at SAS-passasjerene bare blir mer og mer fornøyd med det produktet vi leverer. Og derfor skal vi selvfølgelig ha fullt fokus på å levere et enda bedre produkt fremover, forteller Roald.

For at SAS scorer høyt på punktlighet er ikke nok, understreker han.

- Vi har skapt et solid fundament for å møte den sterke konkurransen vi vil møte fremover. For selv om vi nå leverer langt bedre tall enn tidligere, blir det ingen «walk in the park» fremover. Fra 2016-17 venter vi enda tøffere konkurranse, ikke minst fra lavkostselskapene, sier Eivind Roald.

- Vi er realistiske, for vi driver i en tøff industri. Derfor må vi gjøre SAS til et enda mer attraktivt flyselskap. Vi har nå rullet ut cafélounger både i Trondheim og Tromsø, og har en liste over flere flyplasser i Skandinavia som vil få cafélounger etterhvert. I juli utvider vi gull-loungen vår på Gardermoen, og det samme vil skje på Arlanda. Du kan jo selv tenke deg hvor trangt det blir i loungene våre når vi øker med så mange SAS Plus-passasjerere. Da må vi ta grep, sier SAS-toppen.

Satser mer på langdistanse

Han understreker at dagens tall bare er resultatet av den første bølgen av initiativer som SAS tar. Mye nytt vil skje fremover.

- Vi har et mål om at antall SAS Plus-passasjerer skal stige ytterligere i tiden fremover, sier Roald.

Etter at SAS ble enige med pilotene om nye kollektivavtaler, er nå også alt duket for videre langdistansesatsing.

- Ja, styret har nå besluttet å øke kapasiteten på langdistanse med tre nye widebody-fly. Det innebærer at langdistanseflåten vår vil øke fra 12 til 16, inkludert Hong Kong-satsingen fra høsten av, sier Eivind Roald.

- Vil dette innebære nye langdistansedestinasjoner?

- Ja, det blir både nye destinasjoner og et utvidet tilbud til noen av de destinasjonene vi har. I løpet av 2016 vi vi trafikksette for nye destinasjoner, bekrefter konserndirektøren.

Les også: Sjeføkonom: Slik rammes norsk økonomi av et dobbel-sjokk

1.500 mister jobben: - Noen jubler nå

22.122 oljejobber borte: Disse selskapene har kuttet


Se DNTV: Slik merker topplederne oljesmellen

Slik merker topplederne oljesmellen
- Når vi ser fremover, ser vi lavt aktivitetsnivå, sier daglig leder Walter Qvam i Kongsberggruppen.
02:57
Publisert:
 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.