Selskapet har tatt over den lite ærefulle plasseringen fra Ryanair, viser en gjennomgang magasinene Vagabond og Råd & Rön har gjort.

34 ganger har Norwegian unnlatt å betale erstatning til tross for nemndas anbefaling. 32 av tilfellene handler om forsinkelser.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) mener selskapet burde betalt ut rundt 400.000 svenske kroner i erstatning.

Uenig

Norwegian sier verstingplassen skyldes problemer med en ny flytype, som ble levert uten å ha vært testet i kommersiell trafikk. Problemer med selskapets Dreamliner-fly fra Boeing har ført til forsinkelser for mange reisende.

– Vi har ikke fulgt nemndas anbefalinger fordi det har vært snakk om forsinkelser som skyldes produksjonsfeil. EU-domstolen har sagt at produksjonsfeil er en ekstraordinær omstendighet, og dermed bortfaller de reisendes rett til erstatning, forklarer selskapets informasjonssjef i Sverige, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hun sier selskapet i de aktuelle sakene har vært uenig i nemndas vurdering, men at de ellers alltid følger anbefalingene fra ARN.

 

Les også: - Derfor politianmelder vi Norwegian

 
Stevner Norwegian - mener flykaptein ble usaklig oppsagt

Norwegian falt tross «bunnsolid» rapport  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.