Delingskonsepter som Airbnb og Uber har skapt furore i hotell- og taxi-næringen verden over.

Gjennom enkle web- og mobilapp-løsninger tilbyr tjenestene privatbolig for utleie og taxitjenester til langt bedre priser og service.

Les også: 0-100 på sekunder for privat leiebil

Nå står flere markeder for fall. I forrige uke ble det lansert to norske privatbilutleietjenester, og flere tjenester ventes.

- Billig

Professor i konkurranse- og transportøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) mener vi har informasjonsteknologien å takke for utviklingen.

NHH-professor Frode Steen. Foto: NHH.
NHH-professor Frode Steen. Foto: NHH. (Foto: Pressebilde)

- Den kritiske faktoren for at delingsøkonomien er mulig, er jo at informasjonen er billig. Man trenger ikke skala, og man trenger ikke å være stor for å kunne markedsføre seg. Man kan markedsføre fra en sofa, sier Steen til Dagens Næringsliv.

Konsepter som utleie av bolig og privatbil har nytteverdi ved at ledig kapasitet utnyttes mer effektivt. Både hus-/bileier og leiere har en fast kostnad ved bruk, som gjennom leieforholdet deles på flere, påpeker han.

Like rammer

På den annen side er vi avhengig av at det finnes et profesjonelt utleiemarked for en del tjenester, som må ha et visst belegg for å gå rundt. Dersom private tjenester kun spiser av toppene, kan det blir trangt, mener økonomen.

- Får de for mye konkurranse, kan bli veldig dyrt å få hotell og bare forretningsreisende som har råd til det, sier Steen.

Professoren mener flere konsepter er svært bra, og trekker frem jegerforbundets båtdeling som et eksempel som ikke ødelegger for noen.

- Kommer mer

Samtidig utfordrer flere konsepter de etablerte aktørene til å tenke nytt for å tilpasse seg kunden. Forbeholdet er at konkurranserammene må være like for alle, understreker han.

- Det presser frem nyheter, som er veldig bra. Ta for eksempel Ubers mulighet til å velge kvinnelig sjåfør, noe flere kvinner nok vil foretrekke, sier Steen.

Han mener tjenester som er syklisk i bruken egner seg godt for deling. Typisk vil gjenstanden ha en kostnad, og man ønsker å få dekket inn tiden man ikke bruker den.

- Kreativiteten der ute er mye høyere enn min og din. At det kommer mer er helt sikkert, sier NHH-professoren.

Store ambisjoner

På samme tid som privatbilutleietjenesten nabobil.no ble lansert i det norske markedet i forrige uke, åpnet samkjøringstjenesten GoMore for privatbilutleie. Tjenesten er tilgjengelig på internett og via mobilapp, og er ledende i Danmark med rundt 5000 utleiebiler.

Markedssjef Åsmund Hogstad i samkjørings- og privatbilutleietjenesten GoMore.
Markedssjef Åsmund Hogstad i samkjørings- og privatbilutleietjenesten GoMore. (Foto: GoMore.)

Markedssjef Åsmund Hogstad (26) opplyser til DN at 78 biler sålangt registrert for utleie, mens et stort antall flere ligger klar til behandling. I likhet med nabobil.no har selskapet store ambisjoner.

- Vi vil være et godt alternativ over hele landet, og i hele Skandinavia, sier Hogstad til DN.

GoMore ble lansert i Danmark i 2011, og har tilbudt samkjøringstjenester i Norge i et drøyt år. Selskapet har per i dag omkring 400.000 registrerte brukere i Skandinavia, og rundt 40 ansatte.

Treg start

Arbab Dar (31) og Kapil Kumar (32) har sålangt satset over 400.000 kroner på å kapre det norske parkeringsmarkedet gjennom mobilappen vpark. Tjenesten lar private og bedrifter leie ut parkeringsplass.

- På den måten kan du tjene penger på parkeringsplassen når du ikke er hjemme, sier Kumar til Dagens Næringsliv.

Via mobilen viser vpark ledige private parkeringsplasser i hele landet og snitt-timeprisen i en to kilometers radius, og kobler utleier med leietaker med et tastetrykk. Appen guider deg også til den ledige plassen.

Vpark-gründerne Arbab Dar (t.v.) og Kapil Dumar.
Vpark-gründerne Arbab Dar (t.v.) og Kapil Dumar. (Foto: Vpark.)

Vpark tar 30 prosent av leiebeløpet. Mens rundt 300 brukere har registrert seg, har selskapet kun fått åtte parkeringsplasser for utleie siden lansering i april.

- Vi skal ikke legge skjul på at foreløpig er dette skuffende. Men det kommer til å ta litt tid. Det samme skjedde med über, som kom i 2009, men tok noen år før ble stort, sier Dar.

I likhet med sin kompanjong har han fulltids jobb ved siden av gründerprosjektet. Hittil har markedsføringen skjedd fra dør til dør og via jungeltelegrafen.

Vpark tilbyr også plasser med ladestasjon for elbil og ser for å kunne tilby plasser i større garasjeanlegg i fremtiden.

- Vi starter med Oslo og omegn. Ambisjonen er Norden og hele Europa, sier Kumar.

Les også:
Rører ikke renten i Sveits
Om Kina: - Har gått baklengs som en full edderkopp  

- Dette skaper enorme problemer for økonomien  

SE DNTv: Obama: - Andre folks meninger gjorde meg forbannet

 

Obama: - Andre folks meninger gjorde meg forbannet
- Andre folks meninger gjorde meg forbannet, men de fikk meg også til å sette spørsmål ved mine egne. President Obama tar et oppgjør med trangsynte mennesker.
02:11
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.