Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Shipping

Første offer, men flere står for tur

Långiverne måtte kjøpe verdiløse aksjer for å beskytte verdiene i rederiet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Aksjonærene i World Wide Supply i Ulsteinvik kaster kortene og overlater selskapet til långiverne.

Krisen i offshore serviceskipsnæringen har krevd sitt første offer i Norge. Det er klart etter at eiere av tilsammen 96 prosent av aksjene i World Wide Supply (WWS) har akseptert tilbudet fra obligasjonseierne om å overta selskapet.

65,7 prosent av eierne i et obligasjonslån på 150 millioner dollar (rundt 1,3 milliarder kroner) har gitt tilbud om å kjøpe alle aksjene i rederiet. De skal samles i et nyopprettet selskap, WWS Recovery as.

Obligasjonseierne mener det ikke gjenstår noe verdi i aksjene, men sa seg villige til å betale inntil 15,3 millioner kroner for å få hånd om minimum 51 prosent. Grunnen var at de fryktet at verdier i selskapet ville gå tapt ved en konkurs.

Styret i WWS har arbeidet for å komme til enighet med långiverne om en «omforent løsning». Disse forsøkene har imidlertid ikke ført frem.

Johan Odvar Odfjells familieselskap J.O. Odfjell i Bergen var største eier i World Wide Supply med 14,6 prosent av aksjene. Nest størst var Lundhs Labradoreksport i Larvik med 11,7 prosent.

På de neste plassene på aksjonærlisten fulgte Nordvestor Aktiv og Sydvestor i Ulsteinvik, Frydenbø Investment i Bergen og Remøy Management i Fosnavåg.

Verre fremover

I et intervju med DN lørdag sa administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet at han ikke ser noen rask lysning for gjeldstyngede rederier:

– For størstedelen av næringen går det i nyanser fra grått til helsvart. Og dessverre tyder mye på at det verste ligger foran oss, sa Henriksen.

Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund
Han venter endringer i bransjestrukturen:

– Vi må være forberedt på restruktureringer og konsolideringer.

Med andre ord; noen selskaper vil gå overende eller bli overtatt av andre. Rederier kan bli slått sammen. Långiverne vil få mer å si og kan insistere på at obligasjonsgjeld skal omgjøres til egenkapital, slik det nå skjer i WWS.

Og bankene kan velge å selge sine lån til andre aktører som går inn på eiersiden. Det skjedde i kjemikalietankrederiet Eitzen Chemical.

– Flere kan få problemer med å betjene gjelden. Man vil komme i en situasjon hvor forholdet til banker og obligasjonseiere blir satt på prøve, sier Henriksen.

Næringsliv Finans Shipping
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.